TOP

TMO Fashion Business School richt onderzoekscentrum op voor modebedrijven

TMO Fashion Business School heeft een Center of Expertise, CeO, opgericht waarbij modebedrijven en –brancheorganisaties onderzoeksvragen kunnen neerleggen over bijvoorbeeld omnichannel of maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De onderzoeksvragen worden door derdejaarsstudenten uitgewerkt, onder begeleiding van TMO-coaches. “Doel is kennisontwikkeling – en overdracht”, vertelt manager Chris van Veldhuizen.

Hij heeft gekozen voor een zogeheten tripartite structuur waarbij studenten en hun begeleiders samenwerken met opdrachtgevers (van modebedrijven tot het CeO zelf) en expertbedrijven die workshops organiseren en bij wie de studenten op bedrijfsbezoek kunnen gaan.

Pilot

Van de opdrachtgevers wordt verwacht dat zij de studenten een briefing geven, uitnodigen bij hun bedrijf en de presentatie aan het einde van het project bijwonen. “Het kost de opdrachtgevers ongeveer zestien uur.”

Momenteel loopt er een pilot waarbij onderzoek wordt gedaan naar ‘omnichannel’ en ‘big data’. Betrokken bedrijven zijn onder andere Oger, Cora Kemperman, Expresso, Open 32, Sandwich en experts als fashionsoftware bedrijf ACA,  Nedap en Mobile Strategy.

In februari starten in totaal 110 studenten een ronde onderzoeksprojecten, die in  juli 2015 wordt afgerond. Alle vragen zijn welkom, zolang ze onder de volgende thema’s vallen:

  • Retail performance optimalisatie

Onderzoek naar hoe de off-/online retail performance verbeterd kan worden door het versterken van de externe marketing (store attractiviteit) en interne marketing (store transactie kracht), waarbij de relatie tussen beleving, prikkelen van zintuigen en conversie wordt gelegd. Het onderzoek richt zich vooral ook op het vertalen van meetresultaten naar mogelijke concrete verbeteracties om de klant(koop)beleving in alle fasen te stimuleren.

  • Productontwikkeling en kledingtechnologie

Onderzoek gericht op verbetermogelijkheden op terrein van kleding constructie, sourcing, productingave, monstering, pasvorm en maatvoering en de consequenties daarvan voor andere bedrijfsprocessen.

  • Category management en merchandise planning

Onderzoek naar hoe de (visuele) assortimentsplanning en goederenaanvoer op de (online)winkelvloer verbeterd kan worden.

  • Vitalisering winkelgebieden

Leegstand, bezoekersaantallen die teruglopen en afnemende aantrekkingskracht. Hoe kunnen winkelwetten, signing, assortimentsplanning en –samenstelling, visual merchandising en zintuigenmarketing mensen weer naar de winkelstraat krijgen?

  • Binnenstaddistributie

Onderzoek naar hoe de aanvoer van goederen naar winkelgebieden, winkels en consumenten efficiënter kan worden georganiseerd.

  • Trendforecasting en scenarioplanning

Onderzoek naar ontwikkelingen in internationale trends en omgevingsfactoren die in de toekomst van invloed zullen zijn op de ontwikkelingen van de fashionbranche.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Onderzoek naar alle mogelijke manieren om door de gehele keten bedrijfsprocessen meer maatschappelijk verantwoord uit te voeren. 

Voor meer informatie kun je contact opnemen met TMO via: info@tmo.nl