TOP

The Cloakroom viert 3-jarig jubileum met uitbreiding [interview] *

Online shopping service The Cloakroom werd in 2013 opgericht door Asbjørn Jørgensen en Kasper Brandi Petersen. Intussen bestaat het bedrijf nu bijna drie jaar en viert dit met een nieuwe website en uitbreiding van het merkenpakket.

Textilia sprak met Jørgensen over The Cloakroom, een online shopping service dat door middel van gepersonaliseerde boxen casual mannenmode aanbiedt.  

Gefeliciteerd, jullie zijn bijna drie jaar oud. Hoe kijk je terug op de afgelopen periode?

“We zijn heel trots op de zaken die we hebben bereikt. Op de investeerders die we hebben weten aan te trekken en de groei die we hebben doorgemaakt. We zijn begonnen vanuit een studio op de negen straatjes in Amsterdam met een aantal merken. Nu bieden we producten van meer dan honderd merken als Tommy Hilfiger, Filippa K en Selected Homme. Ook zijn we begin dit jaar gefuseerd met Modomoto, een bedrijf dat in Duitsland de marktleider is op online shopping gebied. Samen zijn we nu onderdeel van de Curated Shopping Group. Dit hadden we drie jaar geleden nooit kunnen bedenken.”

Hoe verklaar je jullie succes?

“Ik denk dat de retailmarkt echt klaar is voor verandering. De samenleving en de manier waarop mensen communiceren, is sterk aan het veranderen; mensen willen niet altijd meer naar een winkel toe, maar hebben wél behoefte aan persoonlijk contact. Wij bieden dat door klanten te bellen en een gesprek met ze aan te gaan. Vervolgens hebben we binnen 10-15 minuten een goed beeld van ze, zodat we een ze een box kunnen sturen met een zo goed mogelijke match.”

LEES OOK: Vijf vragen aan: The Cloakroom [Interview]

Wat zijn de moeilijke aspecten van het opzetten van een dergelijk bedrijf? 

“Men denkt vaak dat het redelijk eenvoudig is om een shopping service te beginnen, maar daarbij wordt vaak het logistieke deel vergeten; dat is het lastigst. Het kost jaren om je backoffice en automatisering goed op orde te krijgen. Wij hebben nu zowel een eigen gebouwd IT-systeem en een eigen magazijn waar producten van meer dan honderd merken liggen. De uitdaging is om de ‘achterkant’ van ons bedrijf zo goed mogelijk te organiseren waardoor we efficiënter kunnen werken. Een andere uitdaging is het bieden van een zo goed mogelijke service.”

The Cloakroom website

De vernieuwde website van The Cloakroom

Jullie hebben sinds kort een nieuwe website. Wat is er veranderd?

“We focussen nu meer op online. Onlangs hebben we feedback gevraagd aan onze klanten en daaruit bleek dat zij meer online wilden kunnen doen. Tegenwoordig kunnen klanten de boxen ook online bestellen, wat zorgt voor meer gemak. Ook is er meer ruimte voor klanten om hun voorkeuren te delen. Op deze manier kunnen wij een box samenstellen met een inhoud die nog beter matcht is met de wensen van de klant. Daarnaast zijn er nieuwe merken als Strellson, Lacoste en Jack & Jones toegevoegd aan ons assortiment. Verder willen we meer inspiratie zoals trends en stylingtips gaan geven op onze site en marketingkanalen. Onze klanten zijn mannen die er goed uit willen zien, maar die een te drukke baan hebben om zich hierin te verdiepen.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We merken dat de hele markt momenteel aan het verschuiven is en dat personal shopping tegenwoordig als een aparte kanaal wordt gezien. Niet voor niets dat bedrijven als de Bijenkorf en Zalando ook bezig zijn met soortgelijke concepten. Maar het is geen makkelijk business plan. Daarom zijn we echt nog wel even zoet met het verder uitbreiden van ons bedrijf. Ons doel is uiteindelijk de sterkste speler in Europa te zijn op online shopping gebied.”