TOP

Sofieloves opent eerste fysieke winkel [interview]

Geïnspireerd door hun citytrips, lanceerden zussen Ivana en Martina Barić hun eigen webshop Sofieloves met vrouwenmodemerken die nog niet in Nederland te koop zijn. Vorige maand openden de twee hun eerste fysieke winkel. Ivana: “Achter de schermen zijn we ons ook aan het oriënteren of we als agent voor een aantal labels aan de slag kunnen gaan.”

Zussen Ivana en Matina Barić openden vorig jaar oktober hun eigen kledingwebshop Sofieloves voor de moderne vrouw. Het idee is echter al jaren geleden ontstaan door citytrips die de twee maakten naar onder andere Zagreb, Warschau en Belgrado. Ivana: “We raakten geïnspireerd door de boetiekjes en conceptstores die we tegenkwamen. Het kleinschalige en persoonlijke contact vonden we erg leuk en op de kleding waren we meteen verliefd.” Op 2 april is de eerste fysieke winkel van Sofieloves geopend in Rotterdam.

De merken die jullie verkopen zijn nog niet in Nederland te koop, hoe komen jullie aan de kleding?

“Je ziet de laatste jaren steeds meer Scandinavische merken in Nederland, mooie labels die het goed doen. Maar wij hadden behoefte aan iets anders. We merkten dat Polen ook een hele fashionwereld heeft met goede merken dus bedachten wij om hier in te gaan kopen in plaats van bij al grote, bestaande merken om het aanbod wat diverser te maken.”

Sofieloves Fotocredit Sofieloves (1)Sofieloves Fotocredit Sofieloves (10)

“We hebben veel genetwerkt en op een gegeven moment ga je een band opbouwen met labels. Vorig jaar zijn we de webshop gestart om te kijken welke modellen goed en minder goed lopen. Van een aantal merken leer je wat de kwaliteit is, dus die kan je blind kopen. Van nieuwe merken krijgen we samples binnen om zelf eerst uit te testen. We hebben nu verschillende samenwerkingen lopen.”

Waarom zijn jullie eerst een webshop gestart en daarna pas een fysieke winkel?

“De webshop gaf ons de mogelijkheid om te kunnen testen en te kijken wat wel en niet verkoopbaar is. Voor een webshop hoef je ook niet meteen met super grote voorraden te werken. Dat gaf ons in het begin wat vrijheid, maar wij zijn ook best creatief en houden van contact met de doelgroep. Dat misten wij heel erg van online. We wilden beleving, zowel voor de klant als voor onszelf.”

“Daarnaast is fysiek contact met de klant ook belangrijk omdat het om merken gaat die nieuw zijn. We willen consumenten de mogelijkheid bieden om de kleding voor aankoop te voelen en te passen en het verhaal achter het merk te horen. We kunnen klanten daarnaast ook persoonlijk stylingadvies geven.”

Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (1)Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (2)

Wat is jullie doelgroep?

“Een Sofie die reist en die zich laat inspireren door mooie kleding die in Europa wordt gemaakt en geproduceerd. Het is een moderne, dynamische vrouw die open staat voor nieuwe dingen. Ze is de working class 28-plus vrouw die weet wat haar stijl is en niet per se de laatste mode probeert na te jagen. Maar in de winkel zien we soms ook vrouwen die toch ouder of jonger zijn.”

“Wij kiezen zelf de merken waar we mee samenwerken en we selecteren vooral op goede pasvorm. De kleding moet iets doen voor het vrouwelijk figuur, maar moet ook lekker zitten. Daarnaast moet het een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben en trendoverstijgend zijn. De merken passen in het modebeeld, maar hebben ook goede basics die je over een paar jaar weer kunt aantrekken. Daarnaast wordt de kleding ook volledig in Europa geproduceerd.”

Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (4)Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (5)
Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (6)Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (3)

Nu is Sofieloves onderscheidend omdat jullie merken hebben liggen die in andere winkels nog niet te vinden zijn, maar zijn jullie niet bang dat andere winkels die merken gaan overnemen?

“Daar ben ik eigenlijk helemaal niet bang voor want wij staan heel erg open voor samenwerking. Als het zou gebeuren dat er interesse is vanuit een retailer in een van onze merken, dan denk ik dat het ook in ons voordeel kan werken. Je hoeft elkaar niet te beconcurreren, je kan ook aan je klant laten weten waar het merk nog meer te koop is. Dat is zowel goed voor je winkel als voor het merk.”

“Omdat we merken verkopen die we zelf interessant vinden, zijn we ook aan het verkennen of we misschien als agent voor een aantal labels aan de slag kunnen gaan.”

Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (7)Sofieloves Fotocredit Zeny Rosalina (8)

De winkel in Rotterdam is nu een maand open, hoe draait het?

“Voor de eerste maand best goed. We krijgen positieve reacties en de kleding valt in de smaak. Dat is fijn om terug te zien. Het is nog maar de eerste maand dus je kunt er nog geen grote conclusies uit trekken, maar ik denk dat we niet mogen klagen. We hebben geen honderden vrouwen per dag in de winkel – we zijn geen massaketen – maar de vrouwen die binnenkomen zijn wel bewuste kopers.”

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

“De focus ligt nu vooral op het goed op de kaart zetten van de winkel door middel van beleving, samenwerkingen en evenementen. We gaan blijven investeren in de collecties en de winkel en achter de schermen blijven we ons oriënteren of we als agent voor een aantal labels aan de slag kunnen gaan. Maar dat heeft een lange adem en doe je niet over één nacht. We kijken eerst naar de winkel in Rotterdam en de webshop, daarna zien we wel verder of er een agentuur of een tweede winkel komt.”

Foto’s: Sofieloves en Zeny Rosalina