TOP

Het bijzondere concept van Vamos in Deurne: modezaak, lunchroom en eventbureau ineen

Startende ondernemer Bas Elbers opende in maart van dit jaar de deuren van Vamos in Deurne. Hier wil hij zijn passies onder één dak samenbrengen: mode, horeca en event- en artiestenmanagement. Hoe dat er in de praktijk uitziet? “Het is een continue kruisbestuiving.”

Foto’s: Vamos, Wilke Wittebrood

Het pand van de fonkelnieuwe modezaak Vamos in Deurne is al van veraf te zien. De brede betonnen gevel valt behoorlijk op tussen de bakstenen huisjes in de straat, en dat geldt ook voor de slimme etalageconstructie. Met schuine ramen, zodat passerend verkeer – Vamos ligt aan een belangrijke doorgangsweg – makkelijk naar binnen kan kijken. Daar is over nagedacht, vertelt eigenaar Bas Elbers (31), zoals over elk element is nagedacht.

‘Over elk detail in en om de winkel is nagedacht’

Het is goed terug te zien in het strakke en ruim opgezette winkelinterieur, waar de mannencollectie links en de vrouwenafdeling rechts te vinden is. “Voor de mannen hebben we bewust gekozen voor een minimalistische benadering, niet te vol, met hoekige vormen en rekken van zwart staal. De vrouwenafdeling is knusser en heeft meer dat boetiekgevoel, door het gebruik van warme materialen als hout en matgoud.” Het middelpunt van de zaak is de zwart-met-goud betegelde bar. Klanten kunnen hier ontspannen met een kop koffie, een drankje of een lunch. Elbers wijst op het grote scherm achter de bar. “En als Max Verstappen rijdt, zetten we Ziggo Sport op.”

Hippe club

Het idee voor Vamos ontstond in coronatijd, toen Elbers richting zijn dertigste verjaardag ging. “Ik werkte al twaalf jaar met veel plezier in de geestelijke gezondheidszorg, als partner in de praktijk van mijn ouders, maar dat was hét moment om te onderzoeken wat ik nog meer zou willen doen.” In zijn vrije tijd organiseert hij evenementen in en om zijn woonplaats Deurne, onder meer als vrijwilliger voor zijn voetbalclub. “Ik ben gaan broeden op een businessmodel waarmee ik die hobby kon combineren met een andere liefde: mode. Daar is na twee jaar schaven het concept van Vamos uit voortgekomen.”

Vamos Lifestyle & Society, zoals het bedrijf voluit heet, is naast modezaak een bureau in event- en artiestenmanagement. Het is geen toeval dat de winkel wel iets heeft van een hippe club. Elbers wil er kleine instore evenementen gaan organiseren, voor zijn eigen klanten en in opdracht van derden. “Daarnaast willen we externe events opzetten”, vertelt hij. “Festivals, dinershows, sportevenementen – het kan van alles zijn. Daar profiteert de winkel ook van, in de vorm van exposure. We kunnen de artiesten die we managen direct kleden en stel dat we een bruiloft organiseren, dan kunnen de gasten hier met een leuke korting hun feestoutfits komen shoppen. Het is een continue kruisbestuiving.”

‘De grootste uitdaging is om het overzicht te bewaren’

Tegelijk dient de retailtak als financiële basis. “Het duurt jaren om naam te maken in de evenementensector, terwijl er in een winkel meteen geld wordt verdiend”, legt Elbers uit. “Als je het concept goed neerzet, althans. Dat vraagt om forse investeringen, die ik kon doen omdat ik eigen geld had en een starterslening kon krijgen bij microkredietverstrekker Qredits.”

Stap voor stap

De komende periode ligt de focus op de fysieke winkel en de webshop, die sinds half juli live is. Vamos opereert in het middenhoge segment met een merkenpakket waarmee Elbers een breed publiek wil aanspreken. Het gaat om een mix van bekende namen als Aaiko, Drykorn, Fabienne Chapot, Fifth House en Samsøe Samsøe, naast opkomende labels als Law of the Sea en Saint Steve. “Merken die goed op elkaar aansluiten qua uitstraling en prijsopbouw, en waarmee je jong en oud kunt kleden.”

Naast kleding verkoopt Vamos schoenen van labels als Bronx, Hi-Tec, Mason Garments en Nubikk en accessoires van onder meer My Jewellery en Secrid. De eerste weken zijn voorspoedig verlopen, zegt Elbers. “De grootste uitdaging is om het overzicht te bewaren. Daarom doen we het stap voor stap. Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd.”

Vamos Lifestyle & Society, Molenstraat 24 in Deurne. Merken: ongeveer 40, o.a. Bronx, Co’Couture, Denham, Diesel, Drykorn, Fabienne Chapot, Fifth House, Mason Garments, Nubikk, Samsøe Samsøe en Scotch & Soda.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.