TOP

Klantenbinder: Modestyle helpt onzekere vrouwen buiten winkeltijd

Vrouwenmodewinkel Modestyle in Panningen gaat onzekere vrouwen met een aandoening helpen door persoonlijke afspraken te plannen buiten winkeltijd, volledig gratis. Toos Schatorie: “Wat wij kunnen doen qua menselijkheid en hartelijkheid, dat kan geen een computer.”

Toos Schatorie staat met haar vrouwenmodewinkel Modestyle in Panningen al langer klaar vrouwen. Afgelopen kerst gaf ze een moeder met een triest verhaal nog een make over, maar nu wil ze ook onzekere vrouwen gaan helpen. “Ik heb zelf drie jaar terug een ooginfarct gehad waardoor ik nu nog maar voor 60 procent met mijn linker oog kan zien”, vertelt Schatorie. “Maar dat was eigenlijk nog geen eens de aanleiding voor mijn idee. Ik kreeg soms vrouwen binnen met afschuwelijke littekens, een stoma, een tia of een andere aandoening. Een van hen vertelde mij ooit dat zij het fijn vond dat ze even met mij alleen was in de winkel. Dat geen andere klanten binnen kwamen lopen.”

Zo kwam Schatorie op het idee om vrouwen met een afwijking persoonlijk te gaan helpen tijdens sluitingstijd.

Reacties

Schatorie had echter nooit verwacht dat ze zo veel reacties zou krijgen op haar actie. Camel Active Women nodigde haar uit voor het Linda Event en Van der Sar Foundation nam ook contact op. “Ik heb op zaterdag 7 mei mijn eerste afspraak gehad. De vrouw kwam binnen en vroeg of het meteen om 12 uur kon omdat zij een jurk voor de trouwerij van haar zoon moest hebben, maar ook een stoma heeft.”

Andere afspraken moeten nog gemaakt worden, maar Schatorie is ervan overtuigd dat de aanvragen binnenkort binnen komen stromen. “Er wordt nu vooral over gepraat. Ik kreeg iemand binnen die in de thuiszorg werkt die zei dat diegene het mee zou nemen, aangezien dat in die kringen heel vaak een big deal is. Vrouwen kunnen ook met lotgenoten komen. Ze hoeven niet per se alleen hier te zijn.”

Kosteloos

Schatorie zorgt ervoor dat buiten openingstijd winkelen geen extra kosten meebrengt voor de klant. “Ik woon twee minuten lopen van de winkel, dus het is voor mij een kleine moeite. Ik denk ook altijd: ‘hoe zou je het zelf vinden als je een aandoening hebt’. Als wij een advies kunnen geven en eerlijk kunnen zijn dat iets misschien totaal niet staat, dan bereik je iets dat je met geen een advertentie of mail kunt doen.”

“Een winkel bezitten betekent ook niet dat je alleen de deur van de winkel open moet maken. Iedereen zit wel te blèren over de invloed van internet, maar het enige dat ik denk is ‘kom op zeg, beweeg nou’. Wat wij kunnen doen qua menselijkheid en hartelijkheid, dat kan geen een computer. Op je verjaardag doet een bloemetje ook meer dan een sms’je.”