TOP

Textilia interviewt Johan Cruyff op Pitti Uomo

Vorige week woensdag trof Textilia Johan Cruyff op de Pitti Uomo in Florence. Hij stond hier niet als voetbalexpert maar als promotor van zijn eigen schoenenmerk Cruyff Classics. Zoals hij zelf zegt met het onmiskenbare Amsterdamse accent: 'Het is een schoen voor een goed doel.'

Op een overvolle stand sprak Johan Cruyff met media, waar hij ondanks de zomerwarmte en gekte van journalisten de rust zelve bleef. Hij was naar Florence afgereisd om zijn schoenenmerk te promoten en niet zozeer om over voetbal te praten. Tijdens het gesprek blijkt Cruyff een ster in vergelijkingen trekken van mode naar de sport. En dan met name als het over de kwaliteit gaat: “De kwaliteit van de schoenen móét goed gewoon zijn. Als je spelers in het veld opstelt, moeten ze toch ook een zekere mate van kwaliteit in huis hebben.” Cruyff is eerlijk als hem gevraagd wordt of hij zichzelf een modeman kan noemen. “Mijn vrouw weet er meer van af dan ik. Ik verschijn voor de schoenenlijn vooral op de feesten en partijen.”

Goede doel
Toch is hij wel in zeker zin betrokken bij de totstandkoming van de schoenenlijn. “Toen het plan bestond om de schoenenlijn, die in 1979 werd opgericht, een paar jaar geleden te herlanceren wilde ik er zeker van zijn dat de kwaliteit goed zou zijn. Het team achter het merk wist mij er van te overtuigen om er opnieuw mee te starten. Sindsdien woon ik regelmatig bijeenkomsten bij om de nieuwe collectie te bekijken.” De eisen die hij aan de schoen stelt zijn duidelijk, ‘die moeten betaalbaar en voor iedereen toegankelijk zijn’.

Sportschoen
Op de vraag of hij niet beter ook een functionele voetbalschoen kan ontwikkelen waar hij zelf al zijn kennis en expertise in kwijt kan, verklapt hij met een knipoog: “Daar zijn we mee bezig.” Mooi om te beseffen is dat Johan Cruyff uiteindelijk maar met één reden naar de Italiaanse beurs is gekomen: de Cruyff Foundation. De opbrengst van de schoenenlijn is bestemd voor het aanleggen van trapveldjes voor kinderen. “Het is uiteindelijk een goede doel schoen.”

Collectie
De lente en zomercollectie is geïnspireerd op de oude Cruyff sportschoenen, het sport-merk wat Johan Cruyff begon in Barcelona eind jaren 70. Elegante sportswear voor de technische speler is wat Johan eind jaren zeventig in zijn hoofd heeft. Zijn filosofie luidde: het ontwikkelen van niet alleen een functioneel maar ook een stijlvol merk. Goede voorbeelden van de filosofie van Cruyff zijn Van Basten, eens vergeleken met een ballerina, maar ook Bergkamp, een ware balvirtuoos met technisch perfect voetbal. Cruyff Classics is dit jaar een samenwerkingsverband aangegaan met Dennis Bergkamp. De Cruyff Sports voetbalschoen, waarop Dennis Bergkamp in de jaren ’80 en ’90 furore maakte, is in overleg met Dennis herontwikkeld in een casual uitvoering met nieuwe frisse kleurencombinaties.