TOP

Terugblik Pitti Uomo: privéjets en kapitaalinjectie

Een groeiend aantal bezoekers, een kapitaalinjectie van 2 miljoen en prestigieuze gasten: de mannenmodebeurs Pitti Uomo kan terugkijken op een succesvolle 85-ste editie. Textilia vroeg Nederlandse bezoekers naar hun reactie.

Het was een behoorlijke stunt van de Pitti Uomo: op woensdag 8 januari liet directeur Raffaello Napoleone de belangrijkste bezoekers van de London Fashion Week via privéjet overvliegen naar Florence. Zo gebeurde het dat één van de bekendste modejournalisten ter wereld, Suzy Menkes, ‘s middags nog bij de show van Burberry zat en een paar uur later vooraan plaats nam bij de Diesel Black Gold show in het oude Florentijnse station Leopolda.

Hoofdstad van de mode

De actie, die de organisatie zo’n 30 duizend euro kostte, kwam een dag nadat de Italiaanse regering bekendmaakte 2 miljoen vrij te maken voor de Pitti Uomo. Met het project ‘Firenze Hometown of Fashion’ wil de overheid Florence laten uitgroeien tot de internationale hoofdstad voor mannenmode. “Voor iedere creatieve stad heeft de wereld een symbolische hoofdstad,” zei Napoleone al in een interview met luxe magazine Rhapsody. “Zo heb je Cannes voor de film, Venetië voor de kunst en iedere zes maanden heb je Florence voor de mannenmode.”

Meer bezoekers

De beurs kan terugkijken op een succesvolle editie. Met ruim 30 duizend bezoekers, waarvan zo’n 21 duizend inkopers, is het bezoekersaantal van vorig jaar overtroffen. Het aantal Italiaanse bezoekers steeg met 4 procent tot 13 duizend en ook was er aanzienlijk meer aandacht van nieuwe markten zoals de Verenigde Staten en Korea. De top-3 inkopers uit het buitenland bestond uit: Japan (833), Duitsland (749) en Turkije (562).

Reacties winkeliers

Nederlandse winkeliers waren over het algemeen enthousiast. “Inspirerend,” vond Dennis Ederzeel van Hogenboom mannenmode in Nijmegen deze editie. “Je ziet dat er veel gebeurt in de mannenmode. De grenzen tussen casual en klassiek lijken steeds meer te vervagen.” Jos Cramers van Cramers van Asten in Weert sluit zich hierbij aan. “Ik kom hier al jaren en het blijft een geweldige beurs om niet alleen in te kopen, maar vooral ook ideeën op te doen.” Zakaria Karimi van Hombre Mannenmode in Amsterdam was iets minder enthousiast over de collecties. “Ik heb niet super veel verrassende dingen gezien. Veel bomber-jacks en leren jasjes, dat kennen we nu wel. Maar kwalitatief blijft het over het algemeen wel hoogstaand.” Bovendien is de Pitti voor Karimi en zijn partner Richard van Warmerdam een goede locatie om concreet zaken te doen. Van Warmerdam: “Eén van onze merken staat hier dit seizoen ook. Prettig, want voorheen moesten we altijd apart naar Milaan om in te kopen.”