TOP

Suitable: ’65 procent van de omzet is afkomstig van ons eigen merk’

Suitable combineert op succesvolle wijze offline met online. Afgelopen jaar opende de mannenmodeketen het veertiende filiaal en ook online blijft het merk groeien. Wat is volgens oprichter/directeur Raoul van Dun het geheim achter de Suitable-formule? "Een voordeel is dat wij met ons eigen label een ‘flow fashion’-systeem hanteren."

Voor de mannenmodespecial van Textilia, die 17 januari is verschenen, interviewen we Raoul van Dun over zijn modeketen Suitable. Over het verschil met andere mannenmodewinkels zegt hij: “Wij bieden mannen een oplossing voor elk kleedmoment van de dag in plaats van dat we gewoon kleding verkopen.”

Het eigen merk

“Daarnaast verkopen we, naast merken als Bertoni, Gant en Dockers, ons eigen merk. Sterker, we verkopen Suitable het best; 65 procent van de omzet is af komstig van ons eigen merk. We doen bewust geen wholesale, omdat je dan een stuk exclusiever kunt zijn. Het is een manier om ons te onderscheiden van andere winkels.”

Flow fashion

Verder geeft Van Dun zijn mening over het huidige retailklimaat, waar het naar toe gaat en hoe hij daar als retailer op in probeert te spelen met het ‘flow-fashion-systeem’. Dat het zijn vruchten afwerpt blijkt uit de omzetcijfers: “We hadden in 2016 de ambitie om 18 procent te groeien, we zitten nu op 19 procent. De fysieke winkels groeien ook nog steeds. De omzetverhouding tussen online en  offline in nu bijna 40 procent versus 60 procent.”

Cross-selling

Over de voordelen van cross channel retailen zegt Van Dun: “We gebruiken veel informatie uit de offline winkels voor onze webshop. Voor cross-selling bijvoorbeeld; artikelen die bij elkaar worden aangeboden in de webwinkel. De input daarvoor is ontstaan in de fysieke winkel, omdat ze daar veel aan het combineren zijn met verschillende items. Sinds tweeëneenhalf jaar lopen online en offline dwars door elkaar heen. De klant die onze fysieke winkels bezoekt, winkelt ook online bij ons en andersom.”

Lees in het interview in de mannenmodespecial meer over het flow fashion-systeem, de manier waarop Suitable cross-selling toepast en hoe de verhouding tussen online en offline is veranderd in de afgelopen twee jaar.

 


Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.