TOP

Hoe druk je interne fraude in je modewinkel de kop in?

Door de toename van tijdelijke krachten op de winkelvloer lijkt het risico op interne fraude – diefstal door personeel – ook te zijn toegenomen. Wat kun je als winkelier doen wanneer je vermoedt dat een personeelslid fraudeert? En, eigenlijk nog belangrijker: hoe kun je dit voorkomen? "Als ik aangifte had gedaan, had dit grote gevolgen gehad voor mijn hele team."

Wanneer je het hebt over winkeldiefstal, denk je al gauw aan buitenstaanders die producten zonder te betalen meenemen. Toch zijn er ook meer dan genoeg winkeliers die te maken hebben (gehad) met interne fraude: winkelmedewerkers die niet alleen kleding of geld stelen, maar ook op andere slinkse manieren geld van hun baas aftroggelen.

Naar schatting kost interne fraude ondernemers zo’n €190 miljoen per jaar. Exacte cijfers ontbreken, omdat veel interne fraude nog onder de noemer winkeldiefstal wordt afgeschreven.

Volgens Martijn van de Beek, directeur van Hoffman Recherche, een bureau gespecialiseerd in bedrijfsveiligheid en –recherche, is interne fraude een onderschat probleem in de retail. “De focus bij beveiliging in winkels ligt vooral bij diefstal door buitenstaanders. Bij het opzetten van een winkelbedrijf wordt te weinig rekening gehouden met het risico op diefstal door eigen personeel, terwijl dit in de praktijk juist erg vaak voorkomt,” weet Van De Beek. 

Wat is interne fraude?

Voor we oplossingen voor dit probleem kunnen aandragen, is het belangrijk duidelijk te hebben wat er precies onder interne fraude valt. Een van de meest voorkomende gevallen van fraude is diefstal. Dat kan bestaan uit het stelen van geld uit de kassa of het meenemen van producten uit de winkel. Daarnaast zijn er ook minder voor de hand liggende gevallen van fraude, zoals het aanslaan van een korting, maar die vervolgens niet doorberekenen aan de klant, en het bedrag van de zogenaamde korting in eigen zak steken.

Ook het aanslaan van zogenaamd geretourneerde artikelen – en hiervoor wederom het geld uit de kassa halen – is een voorbeeld van fraude. En dan zijn er nog zaken die misschien niet zo ernstig lijken, maar het eigenlijk wel zijn en de winkelier toch aardig wat geld kunnen kosten, bijvoorbeeld het zogenoemde ‘sweethearting’: met fikse korting – of zelf gratis – producten weggeven aan familie of vrienden.

Een winkelier – die wenst anoniem te blijven – vertelt: “Bij mij viel het op toen ik tijdens kassachecks steeds zag dat artikelen op nul waren aangeslagen – wat inhoudt dat er geen geld tegenover staat. Toen ben ik gaan terugkijken in het systeem en kon ik aan de barcodes zien dat het steeds om dezelfde kledingmaat ging. Hoe meer ik zocht, hoe meer er naar boven kwam.”

Checklist

Hoe kun je signalen van zulke fraude herkennen? Wanneer mag je iemand ontslaan? En hoe kun je iemand screenen voor je hem of haar aanneemt? Lees meer over het tegengaan van fraude in de mannenmodespecial van Textilia, die 17 januari is verschenen. In het artikel spreken we naast Martijn van de Beek, directeur van Hoffman Recherche, ook nog met Hans Boerkamp, beleidsadviseur Inretail, en Bert van Steeg, secretaris Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD).

 



Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.