TOP

‘Stijging kledingprijzen onvermijdelijk’

Een prijsstijging van kleding is onvermijdelijk door de stijging van de katoenprijzen en de stijgende lonen in productielanden. Dat is één van de conclusies uit ABN AMRO's nieuwe branche update Fashion Retail.

De marges in de moderetail staan al twee jaar onder druk door de stijgende katoenprijzen en de stijgende loonkosten in productielanden. Dit zal leiden tot een stijging van de kledingprijzen. Het doorberekenen van de hogere kosten is voor winkeliers in het lage- en middensegment (waar de marges toch al kleiner zijn) wel lastiger dan winkels in het hoge segment. Overigens zijn de prijzen van kleding de afgelopen tien jaar met 4% gedaald door langere uitverkoopperiodes en de opmars van webshops en ketens in fast-fashion.

Topjaren

In de afgelopen tien jaar noteerde de kledingbranche een omzetgroei van gemiddeld 1% per jaar. De branche blijft hiermee achter bij de detailhandel als geheel, die een gemiddelde omzetgroei van 1,3% per jaar liet zien. De jaren 2006 en 2007 waren topjaren voor de

kledingbranche met een omzetgroei van respectievelijk 6,4% en 6,5%, met name door volumegroei. Vanaf 2008 zakten de omzetten in.

Internet

De groei van het aantal online kopers zwakt volgens ABN AMRO’s branche update steeds verder af. Het groeit nog wel, maar steeds minder hard. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel eens wat op internet gekocht. In 2010 groeiden de online verkoop van kleding en schoenen met bijna 20%, de jaren ervoor was dit gemiddeld 26%.

Service

Momenteel wordt 4% van de totale bestedingen aan kleding en schoenen online gedaan. Om meer online omzet te genereren, is het voor de webshop noodzakelijk om bestaande kopers te verleiden vaker én meer te kopen. Consumenten geven nog vaak de voorkeur aan een fysieke winkel omdat ze daar de producten kunnen zien, voelen en passen. Goed nieuws voor de stenen winkel dus, al neemt de concurrentie van webshops wel toe. Aspecten zoals assortiment en service spelen een steeds belangrijkere rol voor fysieke winkels om zich te kunnen onderscheiden van webshops.

Niche

Door zich op een nichemarkt te richten, proberen steeds meer moderetailers te ontkomen aan de prijs- en margedruk. Hierbij zetten ze vaak in op datgene wat in de online verkoop vaak nog ver te zoeken is: persoonlijke service. Aan de andere kant leidt de margedruk en de prijsconcurrentie tot een grotere focus op kostenbeheersing. Om kosten te verlagen kunnen kledingwinkels samenwerken op het gebied van inkoop. Samenwerking in het gebruik van internet als verkoopkanaal kan tevens lucratief zijn. Een voorbeeld hiervan zijn de ondernemers in de negen straatjes in Amsterdam die samen een website hebben opgericht. Ook samenwerking met andere schakels in de keten kunnen interessant zijn voor de modebranche.

 

Lees hier het hele rapport van ABN AMRO.