TOP

Stijgende kledingprijzen: doorberekenen of niet? *

De dollar is bezig met een flinke opmars. En dit heeft weer effect op de marges in de gehele modeketen. Hoe speel je hier op retailer op in? Bereken je de extra kosten door aan de consument of neem je genoegen met minder marge? “Lagere marges zie ik niet zitten.”

Leveranciersorganisatie Modint signaleert de afgelopen maanden groeiende onrust onder de modeleveranciers nu de dollarkoers een vlucht neemt. Sinds september 2014 is de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro al met ongeveer 20 procent gestegen. Dit heeft consequenties voor prijsstijgingen in de gehele modeketen, van de grondstoffen en productie tot aan de logistiek en de winkels.

“De marges staan in de hele keten onder druk”, zegt Patric Hanselman, algemeen directeur van Modint. “En de vraag is hoeveel rek iedere schakel nog heeft. Uiteindelijk kom je waarschijnlijk niet onder een prijsverhoging van producten uit. Ik durf alleen geen voorspelling te doen over hoe deze ontwikkeling in de praktijk door de modebranche wordt opgepakt. Elke situatie en relatie is uniek. Misschien hebben bedrijven nog een buffer en berekenen ze de meerprijs niet door, anderen kiezen wellicht voor hogere prijzen. Het lijkt me in ieder geval goed als de branche, leveranciers en detaillisten, over dit onderwerp in gesprek gaan.”

Ongunstig tijdstip

“Deze mogelijke prijsstijging komt op een ongunstig tijdstip. Net nu consumenten weer wat meer vertrouwen beginnen te krijgen”, vindt Leon de Graaf van Leon Man en Mode in Vlaardingen. “Wij blijven dezelfde calculatie hanteren. Maar we kopen al een aantal seizoenen scherp in, zodat de prijzen betaalbaar blijven en wij goede eindresultaten behouden. Zo zijn we dit voorjaar weer gestart met oude bekende State of Art en hebben we andere merken, die niet meer aan onze eisen voldoen, afgestoten.”

Marrit Poortinga van vrouwenmodezaak KoKo in Woerden heeft onlangs nog geprofiteerd van gunstige prijsdalingen bij een aantal merken. “Het gaat net zo lekker met de economie”, reageert ze. “Ik maak me er nog niet zo druk om. Ik wacht af hoe mijn leveranciers op de prijsstijgingen reageren. Ik vertrouw erop dat we er samen wel uit gaan komen. Dat zij een deel van de verhoging op zich nemen, en wij het andere deel.”

Minimale marge

“Ik bereken de prijsstijgingen door als het zover komt”, zegt Peter Jonkman, eigenaar van Sooloo Mannenmode in Haren. “Zo’n drie, vier jaar geleden heb ik mijn prijzen ook iets verhoogd toen de katoenprijzen toenamen. Ik heb dat toen niet aan mijn omzet gemerkt, maar we hebben dan ook een loyale vaste klantenkring. En gelukkig richt ik me op een redelijk betaalbaar prijssegment, waardoor ook de iets toegenomen prijzen uiteindelijk nog best prima zijn.

Wat ook helpt is dat door de media-aandacht voor dit onderwerp consumenten al wel aan de nieuwe prijzen wennen en begrip hebben voor de oorzaak. Voor mij is 2.5 echt de minimale marge. Lagere marges zie ik niet zitten want daarmee snijd je je als ondernemer in de vingers en wordt het helemaal moeilijk om nog een beetje te verdienen.”

Ook Ineke van Wageningen, eigenaar van Ever Jeans in Middelharnis kan zich een prijstoename, door BTW-verhoging, herinneren: “Wij hebben toen onze prijzen hetzelfde gelaten en niet verhoogd. Dit ging ten koste van de marges. Maar nu hebben we bij een aantal merken al niet zo veel marge meer, dus dat is waarschijnlijk geen optie. We moeten al zo hard werken om onze centjes te verdienen. Laten we hopen op wat steun van leveranciers.”

Delen van kosten

Volgens Edwin Belt, branchespecialist Fashion bij ondernemersorganisatie Inretail, is het delen van de kosten tussen retailers en leveranciers een prima alternatief mocht het tot prijsverhogingen komen. “Een nieuwe adviesprijs is bijvoorbeeld een mooie optie. Dan zit je als ondernemers direct op één lijn. Leveranciers mogen daar best het voortouw in nemen.” Een andere mogelijkheid voor detaillisten is het tactisch inzetten van prijsverhogingen. “Door bijvoorbeeld de best verkopende artikelen iets naar boven af te ronden en slow sellers naar beneden. Op die manier pak je omzet terug waar je op een ander product inlevert.”

Het naar boven aanpassen van de kledingprijzen in de winkels zijn een reëel scenario zegt Belt. “We moeten er rekening mee houden dat alles, van duurdere grondstoffen en productiekosten tot de logistiek, wordt doorberekend. Het is een logisch gevolg. De vraag is alleen: wat gaan we ermee doen? De verschillende kosten voor retailers blijven dusdanig toenemen dat je bijna niet anders kan dan dit doorberekenen in de eindprijs. Veel ondernemers kunnen niet voor de zoveelste keer marge inleveren.”

Ook Inretail voorzitter Jan Meerman steekt in zijn nieuwe wekelijkse column retailers een hart onder de riem als het gaat om prijsbeleid. Lees hier zijn mening in de Week van Jan Meerman.