TOP

Stieglitz opent eigen winkel, mannenmodebeurs Preview komt met vrouweneditie en online modeplatform Secret Sales van start

Vrouwenmodelabel Stieglitz opent een eigen winkel, online modeplatform Secret Sales is van start gegaan en Amazon moet er toch aan geloven: de eerste vakbond is een feit. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 april.

Foto: Cast

Stieglitz opent eigen winkel

Vrouwenmodemerk Stieglitz gaat een eigen verkooppunt openen in de Wolvenstraat in Amsterdam. Dat meldt Fashionunited.  Deze plek moet meer bieden dan een winkel alleen. Oprichter Pien Stieglitz wil er een experience van maken; het moet een plek worden waar de visie van het merk nog sterker naar voren komt en die vrouwen in hun kracht zet via onder meer de Stieglitz Academy. Pien Stieglitz: “We willen vrouwen door middel van Stieglitz, via coaching en sprekers helpen weer powerful door het leven te gaan. We doen dit voor vrouwen die hier naar op zoek zijn. Als mensen het niet willen hoeft het natuurlijk ook niet, maar we merken dat er veel vraag naar is.” Daarnaast wil de ondernemer er ook evenementen organiseren. Daarnaast komt er boven de zaak een tweede kantoor en wordt er gewerkt aan een vermaakservice. Als dit concept aanslaat wil Stieglitz uitbreiden naar Rotterdam en andere landen. Deze nieuwe winkel is niet de eerste van het merk. Het heeft van september tot en met november 2015 een pop-up store gehad aan de Hobbemastraat in Amsterdam.

Ontwerper Antoine Peters maakt hoodie met langste mouwen

Modeontwerper en kunstenaar Antoine Peters is samenwerking met eventplatform Fashionclash uit Maastricht een ludiek project gestart: The Hoooodie Project. Dat staat in een persbericht. Hiervoor maakt hij een hoodie waaraan uiteindelijk de langste mouwen ter wereld moeten komen. Het idee erachter is om mensen door de koppeling van kleding met het maakproces met elkaar te verbinden. Dat gebeurt door mensen uit te nodigen een stukje creatief vormgegeven mouw aan te leveren, dat Peters vervolgens aan elkaar naait. “Iedereen draagt kleding en daarom is het zo’n prachtige conversation starter”, licht Peters toe. “Om door iets alledaags als kleding in aanraking te komen met iets nieuws. Dat kan een techniek of ambacht zijn, maar ook een ander persoon. Tijdens het maken of via het kunstwerk. Want hoe meer mensen een stukje van zichzelf aan het kunstwerk toevoegen, hoe meer verhalen, herinneringen en persoonlijkheden er letterlijk en figuurlijk met elkaar verbonden raken.” Mensen die een bijdrage willen leveren, kunnen voor meer informatie de website van Fashionclash raadplegen. Het project maakt onderdeel uit van het ForwArt / Second Skin project in Tilburg. Zondag 26 juni wordt het eindresultaat gepresenteerd.

Mannenmodebeurs Preview komt met vrouweneditie

De organisatie van mannenmodebeurs Preview lanceert komende zomer ook een aparte dameseditie. Het plan is om die begin juli 2022 te organiseren; de mannenmodebeurs staat gepland op 11 juli. “Een uitgebalanceerd aanbod in dezelfde opzet als de hereneditie met aanpassingen op kleine details moeten van de dameseditie ook een sterk format gaan maken”, zegt Marijn Verschure van de beursorganisatie. “Een beurs waar je als bezoeker én als merk graag de hele dag wilt zijn.” De merkenlijst en de definitieve datum volgen nog. Preview vond voor het eerst plaatst in juli 2020 op initiatief van Cast en verschillende mode-agenturen. Op deze derde editie presenteren de merken hun collecties voor lente zomer 2023 op een beursvloer van ruim 1.000m2.

Online verkoopplatform Secret Sales gestart in Nederland

Het Britse online verkoopplatform Secret Sales is gelanceerd in Nederland en België, meldt onder meer Internetretailing. Dit is de eerste fase in de uitrol van het e-commerceplatform in Europa. Het is de bedoeling om het de komende twee jaar in twaalf andere Europese landen te lanceren. Secret Sales biedt voorraden van modemerken en -retailers van voorgaande seizoenen aan tegen kortingen tot 70 procent. Er zijn nu zo’n 450 modemerken actief. Momenteel is er meer dan €700 miljoen aan voorraad op de Belgische en Nederlandse sites,  secretsales.nl en secretsales.be. Beide sites zijn volledig afgestemd op de lokale markten, met lokale talen en betaalmethoden zonder extra heffingen, en bieden gratis levering en een retourtermijn van 60 dagen. het land. Merken en retailers verbinden hun supply chain- en voorraadsystemen met Secret Sales, waardoor het niet meer nodig is om voorraad naar een externe verkoper te verplaatsen. Naast mode worden er ook beauty- en huishoudelijke artikelen verkocht.

Eerste vakbond voor Amazon

Het is medewerkers van de Amazon-magazijn in New York gelukt om een vakbond op te richten. Hiermee is het de eerste van de e-commercespeler, die zich daar lang tegen verzette. Deze overwinning is naar verwachting een opmaat naar meer vakbonden binnen Amazon in de Verenigde Staten, schrijft Retailtrends. Binnenkort wordt hierover bij nog een ander distributiecentrum in New York gestemd. Bij de stemming in het New Yorkse stadsdeel Staten Island was 55 procent van de medewerkers voor oprichting van de Amazon Labor Union. De vakbond ijvert voor betere arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. Amazon zegt teleurgesteld te zijn over de uitslag en overweegt protest aan te tekenen. Het bedrijf wil liever met werknemers rechtstreeks onderhandelen. Tot nu toe heeft Amazon zich met succes verzet tegen de oprichting van vakbonden. Zo was bij een stemming over een vakbond in de staat Alabama vorig jaar nog een meerderheid tegen. Amazon voert felle campagnes tegen de oprichting van deze werknemersverbanden. Zo worden verplichte anti-vakbondsbijeenkomsten georganiseerd.