TOP

Label to watch: Stieglitz *

Het twee jaar oude vrouwenmodemerk Stieglitz verovert steeds meer harten. Op 18 september opende het Nederlandse merk een pop-up store aan de Hobbemastraat in Amsterdam, die nog tot eind november open is.

“Ik had nooit de wens om een winkel te openen, omdat het niet iets is dat je er even bij doet”, vertelt Pien Stieglitz, die in 2013 met Stieglitz begon. “Tot ik benaderd werd door iemand van het Park Hotel, die deze ruimte aan de Hobbemastraat verhuurt. Toen ik het zag, dacht ik: give it a try. Maar dan wil ik wel in september, oktober en november open. Dat zijn goede maanden, met nog een beetje lekker weer, veel toeristen en de nieuwe collectie.”

Ondanks dat het een tijdelijke winkel is, heb je behoorlijk uitgepakt….

“Ik wilde er geen standaard winkel van maken. Het interieur sluit aan op het thema van de collectie, dit seizoen de Inuit uit Alaska, Groenland en Canada. We hebben de winkel in vijf dagen onze eigen sfeer gegeven, met een ijsblauwe muur, een grote witte bank met schapenvellen en witte doeken met grote ringen voor de paskamers. Het heeft bijna een iglo gevoel. IJzig, maar wel warm.”

Stieglitz (4)Stieglitz (5) 

Elke collectie heeft een andere stam als thema….

“Ik heb veel gereisd en stammen ontmoet. Die werelden en schoonheden wilde ik samenbrengen. Ik begon Stieglitz met 15 tassen van oude stoffen uit Iran. Op dat concept wilde ik door, maar met oude stoffen is dat heel moeilijk. Het kost veel tijd en de aantallen blijven beperkt. Ik ben verder gegaan met leer, maar wel geïnspireerd op die stammen. Als het merk groter is grijp ik misschien ooit nog eens terug naar oude stoffen om unieke items te maken voor een limited lijn.”

Waarom heb je de collectie uitgebreid met kleding?

“Daar was vraag naar. Nu hebben we jassen, sjaals, coltruien, joggingpants, ribbroeken met flarepijpen. We richten ons op het middenhoge segment. Een broek en een trui kosten €150,-, een jas €260,- en een T-shirt heb je voor €75,-. En de prijzen van de tassen liggen tussen €190,- en €310,-.”

Stieglitz (7)Stieglitz (12) 

Hoe draait de winkel?

“Het werkt, we verkopen hartstikke goed. Vooral aan internationale mensen, dat is leuk aan deze plek. We hebben klanten uit Koeweit, Japan, Rusland en China. Ze kennen het merk niet, maar vinden het helemaal fantastisch. Voor dit soort boetieks met lokale merken komen ze juist naar Amsterdam. Zelf vind ik het rechtstreekse contact met de klant erg leuk.”

Hoe gaat het met de wholesale?

“We hebben nu 15 klanten in Nederland, waaronder SPRMRKT, Hutspot, Nummer 9, Raak en Tenue de Nîmes in Amsterdam, Bern in Utrecht, Fresh en Louis in Antwerpen. Het merk ligt in heel verschillende winkels, sommige verkopen alleen de tassen. De collecties zijn elk seizoen zo verschillend dat het de ene keer beter bij een winkel past dan de andere keer en er meer of minder wordt ingekocht. Maar klanten blijven Stieglitz wel inkopen, want de stijl blijft hetzelfde.”

Wat is die stijl?

“Stoer en klassiek, maar wel met finesse. In deze wintercollectie zitten grote grof gebreide coltruien, maar gecombineerd met een panty worden die heel vrouwelijk. Deze winter is de collectie vrij minimalistisch en clean. De zomercollectie 2016 is geïnspireerd op de Roma, dus die wordt juist kleurrijk, met bloemen, ruiten en strepen. De winter daarna vind ik mijn inspiratie bij de Gaucho’s uit Argentinië. Dat wordt heel stoer.”

Stieglitz (9) Stieglitz (11) Stieglitz (13)

Wil je groeien?

“In Nederland zijn we al lekker bezig en we zijn net begonnen in België. Ik zou natuurlijk wel meer verkooppunten willen, liefst in elke stad één. Maar alles stap voor stap. Ik doe veel dingen nu nog zelf, inclusief de verkoop aan winkeliers. Gelukkig heb ik nu twee mensen in dienst om me te helpen bij de productie en de webshop. In de toekomst hoop ik meer mensen aan te nemen zodat ik me kan focussen op het ontwerpen. Maar het is niet mijn intentie om een heel groot merk neer te zetten. Dan kom je zo snel terecht in vaste patronen en routines. Ik wil juist elke keer een andere wereld creëren.”

En ooit een echte eigen winkel?

“Misschien openen we nog wel eens een pop-up store. Of elk seizoen een andere op een nieuwe plek, passend bij de collectie van dat seizoen. Als een soort nomade, dat past bij het merk. Ik heb heel veel ideeën en het leuke aan het concept is dat je er alle kanten mee op kunt.”

Stieglitz (14)Stieglitz (3)