TOP

Steeds meer outdoorkleding voor kids

Outdoormerken hebben steeds meer aandacht voor kinderen. Dat blijkt op de vakbeurs OutDoor in Friedrichshafen waar de exposanten ook voor de kleinste buitensporters de juiste uitrusting presenteren.

Outdoorsporten zijn steeds meer een hobby voor het hele gezin, zo wordt duidelijk op OutDoor 2010. Sporten als wandelen, bergsporten of klimmen in de klimhal worden steeds populairder tijdens vakanties, korte trips of kinderfeestjes. Hiermee gaat gepaard dat ouders steeds hogere eisen stellen aan de uitrusting van hun kinderen. Kleding moet duurzaam, waterafstotend en tegelijkertijd modieus zijn, zo luiden de eisen van zowel ouders als kinderen.

 

Eisen

De eisen die worden gesteld aan outdoorkleding voor kinderen zijn anders dan voor volwassenen. Omdat kinderen minder zweten hoeft het ademend vermogen niet zo hoog te zijn als bij kleding voor volwassenen. Aan de andere kant is winddichtheid juist belangrijk omdat kinderen het eerder koud hebben. Ook de krijgt de aandacht. Zo zijn koordjes weggewerkt en worde jacks en rugzakken voorzien van reflecterende materialen. Daarbij moet outdoorkleding voor kids duurzaam, veelzijdig, makkelijk wasbaar en snel droog zijn.

Vaude presenteert op OutDoor de ‘kindergarten wilderness’ collectie genaamd Sippie. “De kleding combineert bescherming tegen alle weersomstandigheden met duurzaamheid, comfort en veiligheid”, vertelt woordvoerder Birgit Weber. Het merk heeft op de details gelet. Zo is de mouw van een jack voorzien van een zakje voor een vergrootglas en hebben de broeken verstevigde knieën.

 

Jongens en meisjes

Veel outdoormerken brengen verschillende lijnen voor jongens en meisjes. “Functionaliteit is het belangrijkst, maar meisjes hebben hier nu eenmaal andere ideeën over dan jongens”, zegt Ingola Metz van Jack Wolfskin. De collectie voor meiden brengt dan ook meer kleur, speelsere ontwerpen en een meer flatterende pasvorm. Opvallend zijn onder meer de jacks die in de regen van kleur veranderen.

Ook rugzakken worden special voor kinderen ontworpen. “Onze rugzakken hebben comfortabele schouderbanden, gebruiksvriendelijke gespen, 3M reflectoren en ze zijn korter”, vertelt Bernd Kullmann, CEO van Deuter. Het merk maakt ook rugzakken die kunnen worden vergroot als het kind groeit. Ook de slaapzakken van onder meer Deuter en Jack Wolfskin worden op de groei gemaakt. Ze zijn voorzien van een afneembare onderkant zodat de slaapzak langer kan worden gemaakt.