TOP

Spijkers en Spijkers lanceert Spijkersdenim

Modetweeling Spijkers en Spijkers lanceert vanaf de najaarscollectie 2017 een denimlijn. Spijkersdenim is een casual aanvulling op de vrouwelijke SIS-collectie en bestaat uit jeans, sweaters en T-shirts.

Na hun studie aan ArtEZ in Arnhem en een masteropleiding aan het Fashion Institute Arnhem vormen de tweelingzussen Truus en Riet Spijkers sinds 2000 het label Spijkers en Spijkers. In 2010 lanceerden ze hun tweede lijn SIS, waarmee ze elk seizoen showen op de Amsterdam Fashion Week. En nu komt er onder de naam Spijkersdenim een denimcollectie bij. “Onze naam leent zich natuurlijk perfect voor spijkergoed”, begint Truus Spijkers. “We brachten al een klein beetje denim in de SIS-collectie en daar werd goed op gereageerd. Die twee dingen samen maakten dat we nu met Spijkersdenim beginnen.”

Kunnen we Spijkersdenim zien als een volwaardige collectie?

“De collectie bestaat uit 25 items. Voornamelijk broeken, in allerlei soorten, wassingen en kleuren. Dat vullen we aan met sweatshirts, T-shirts en bijvoorbeeld een bomberjasje, alles jeansgerelateerd. De lijn is heel betaalbaar. De spijkerbroeken zullen rond de €200,- kosten in de winkel, de sweats rond de €100,- en de T-shirts rond de €70,-. Het is een leuk idee dat iedereen straks iets van Spijkers en Spijkers kan kopen.”

Richten jullie je met Spijkersdenim op een nieuwe doelgroep?

“Ja. We gaan voor het eerst met Walhalla Brands werken voor de verkoop van de denimlijn. De verkoop van de SIS-lijn blijven we zelf doen in Nederland. Walhalla Brands heeft een groot netwerk van retailers en via hen hebben we een veel groter bereik. Ze zijn al begonnen met de verkoop en de eerste reacties zijn erg positief. We denken het eerste seizoen met de denimlijn veertig verkooppunten te kunnen halen. Daarnaast is Spijkersdenim natuurlijk ook voor onze SIS-klanten. De collecties zijn onderling goed te combineren.”

Hoe gaat het met SIS?

“We hebben vijftien verkooppunten in Nederland. Dat willen we laten groeien en de denimlijn helpt daar wel bij. We denken aan 75 verkooppunten, of uiteindelijk zelfs 100. Dat is met de jeanslijn makkelijk haalbaar. Ik denk dat er voor SIS maximaal twintig verkooppunten in Nederland zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat denimklanten in de toekomst ook een paar overhemdjes van de SIS-lijn er bij inkopen.”

SIS is een trouwe naam op het programma van de Amsterdam Fashion Week. Wat brengt het jullie?

“Voor ons is het fijn dat de collectie aan het begin van het seizoen gefotografeerd en gefilmd wordt en we met de show veel media aandacht krijgen. Voor ons werkt dat heel goed. De fashionweek in Amsterdam is heel professioneel, alles is goed geregeld. Dat is echt niet overal zo. Wij kunnen het weten, want we hebben overal geshowd. Sommige fashionweeks zijn redelijk chaotisch. Ideaal is dat de Amsterdam Fashion Week vroeg in het seizoen is. Parijs is eigenlijk veel te laat. De denimlijn gaan we uiteraard in januari tijdens de show lanceren. Dat wordt een feestje.”

Hoe gaat het over de grens?

“In het buitenland hebben we verkooppunten in Londen, Scandinavië en Italië. De distributie is vrij versnipperd. Japan is onze grootste markt, met twintig verkooppunten. En we gaan beginnen in Korea. Ze houden daar van kleur en prints en dat past heel goed bij SIS. Japan was vroeger ook heel gek en kleurrijk, maar de stijl is daar meer casual geworden. Dat is wellicht wel weer goed voor de denimlijn, die we uiteraard ook over de grens gaan verkopen.”

Zijn er nog meer nieuwtjes voor 2017?

“We gaan de SIS-collectie uitbreiden met sokken, uiteraard in bijpassende prints en kleuren. We vinden dat sokken te weinig aandacht krijgen. En er komt een nieuw bedrijfskledingproject aan, maar we mogen nog niet zeggen voor welk bedrijf. Ons eerste project voor het Chassé theater in Breda is goed bevallen. We willen laten zien dat bedrijfskleding ook mooi en modern kan zijn, met een goede fit, mooie vormgeving én prints. Dat laatste zie je nog niet vaak in bedrijfskleding. We vinden het leuk om te doen, het is heel anders dan mode. Je maakt een minicollectie met ontwerpen die geschikt moeten zijn voor iedereen en alles moet bij elkaar passen. Er is altijd veel weerstand tegen bedrijfskleding, dat willen we uit de wereld helpen.”