TOP

Van Westen Mannen: ‘De retail zit in een transitieperiode’

Van Westen Mannen is vorige week uitgeroepen tot de Beste Zelfstandige Winkelier van Zeeland. De landelijke prijs ging helaas aan de Zeeuwse mannenmodewinkel voorbij, toch is mede-eigenaar Johan van Westen positief over zijn deelname: “Je krijgt toch even een spiegel voorgeschoteld.”

Textilia spreekt Johan van Westen, mede-eigenaar van Van Westen Mannen in Zaamslag.

Gefeliciteerd met de Award voor Beste Zelfstandige Winkelier van Zeeland!

“Dank! Elke prijs is in deze tijd welkom. Je zou zeggen ‘is het nog nodig zo’n prijs? Maar zeker, retail is hard werken en we kunnen altijd bevestiging gebruiken. Ik zou elke winkelier ook aanraden om mee te doen met verkiezingen; je krijgt toch even een spiegel voorgeschoteld. Wat vindt de klant van ons? Dat vinden we erg belangrijk. Jammergenoeg hebben we de landelijke prijs niet gewonnen, maar toch heel fijn dat we – als een van de weinige moderetailers – de regionale award hebben binnengesleept.”

Jullie hebben een goed jaar achter de rug?

“Ja, de award past ook goed in het afgelopen jaar, waarin we veel aandacht en publiciteit hebben gekregen. Zo werden we afgelopen voorjaar  door Microsoft gevraagd mee te werken aan een campagne over innovatie mode retail. Dat was natuurlijk ook een mijlpaal. Deze award komt ook niet echt uit de lucht vallen, we zijn al jaren bezig met nieuwe ontwikkelingen te integreren in onze winkel. Men ziet nu eindelijk de waarde in van wat we al jarenlang hebben opgebouwd. Innovatie in retail is steeds belangrijker aan het worden.”

Hebben jullie de award vooral gewonnen vanwege die innovatie?

“Dat speelt zeker mee, maar het is niet het enige waar we goed op beoordeeld zijn. Klanten beoordelen je ook op zaken als assortiment, service, sfeer van de winkel, personeel etc. Dat vinden wijzelf ook nog steeds erg belangrijk. Het zou niet goed zijn als we alleen maar bezig zouden zijn met dit type klant, die veel online doet. Maar we moeten ons ook niet volledig focussen op de klant die liever alleen offline shopt. Bij ons gaat het echt om de volledige integratie van off- en online. De ene klant winkelt het liefst vanaf de bank in onze webshop, terwijl de andere van A tot Z in de winkel wordt geholpen. Voor ons maakt het niets uit, het is maar net waar de klant behoefte aan heeft. ”

Welke innovatieve toepassingen zijn echt de moeite waard?

“Waar we heel hard aan hebben getrokken, is Stockbase, een systeem waarmee klanten in de fysieke winkel voorraden kunnen zien, die gekoppeld zijn aan de stock van de fabrikant. Hierdoor kan de klant meer producten zien en aanschaffen terwijl die niet bij ons in de winkel hangen. Als bijvoorbeeld de klant een bepaalde kleur of maat wil die niet in de fysieke winkel hangt, kunnen wij het desbetreffende product op een van de schermen in de winkel opzoeken en afrekenen. Daarna sturen we het desbetreffende product direct vanuit de leverancier naar de klant toe. Dit is een ideaal systeem, omdat de klant verwacht wel maximale keuze verwacht tegenwoordig; hij ziet per slot van op de webshop van het merk zelf wat er nog meer te koop is. Vorig jaar waren we een van de allereerste winkels die gebruik maakt van Stockbase, maar inmiddels hebben nog veel meer winkeliers en merken zich hierbij aangesloten. Over vijf jaar is dit waarschijnlijk allemaal heel gewoon, maar we zitten nu echt in een transitiefase waarin de offline en online werelden bij elkaar worden gebracht.”

En draagt het ook bij aan omzetgroei?

“Zeker, online is er een behoorlijke groei te zien. 90% van onze online omzet komt buiten ons eigen marktgebied. Dat vond ik zelf eerlijk gezegd ook verrassend. Maar het is erg fijn en hard nodig dat we groeien. We investeren er natuurlijk ook vrij fors in.”