TOP

Spectaculaire verbouwing House of Men in Amsterdam-Buitenveldert [Interview]

Een super de luxe wijnbar, een biljarttafel en een barbier in de etalage: Textilia bezocht de grootschalig verbouwde mannenmodewinkel House of Men van Rick Moorman.

Na een grondige verbouwing, die inclusief planning anderhalf jaar in beslag nam, is House of Men op het Gelderlandplein in Amsterdam-Buitenveldert sinds begin april weer open. Waar de winkel van de bekende mannenmode-ondernemer Rick Moorman voorheen wat gedateerd en benauwd (het plafond was slechts 2,60 meter hoog) aanvoelde, is nu sprake van een ware transformatie.

Jongere doelgroep

De chique zaak, die is uitgebreid tot maar liefst 900 vierkante meter, is uitgerust met een super de luxe wijnbar, een biljarttafel, een barbier en een breed assortiment van topmerken als Canali en Eton. Het contrast van zwarte muren en lichte vloeren, de mix van jong en ervaren personeel, de speelse en klassieke elementen: alles lijkt erop gericht om mannen in een brede leeftijdscategorie te bedienen. En dat is precies de bedoeling, legt Bertel Grote van ontwerpstudio Grand & Johnson uit. “Rick heeft ons vorig jaar benaderd voor de verbouwing van zijn zaak, omdat hij het tijd vond voor een upgrade. Hij wilde niet alleen zijn vaste klant een nieuwe ervaring bieden, maar ook een wat jongere doelgroep aanspreken.” Om dat te bereiken creëerde Grand & Johnson in nauwe samenspraak met Moorman, een luxe mini-warenhuis, waar mannen zich – als het goed is – direct op hun gemak voelen. Grote: “De winkel is nu zo ingericht, dat je wordt uitgenodigd om er rustig doorheen te lopen. Je hebt niet in een oogopslag gezien wat er te koop is, maar wordt door de indeling nieuwsgierig gemaakt om de winkel te verkennen.”

Wijnwand van 7,5 meter

Een blikvanger is de enorme wijnwand, die 7,5 meter hoog is en van de kelder tot het (verhoogde) plafond loopt. Op deze vrijdagmiddag zit de bar vol met klanten en aanhang, die genieten van een glaasje uit de selectie wijnen van de bekende wijnhandel Moments4Wine in de Amsterdamse Scheldestraat. “Rick en zijn personeel hebben zelf een aantal huiswijnen geselecteerd,” legt Grote uit. “Als de klant een wijn lekker vindt, kan hij ‘m meteen mee naar huis nemen. Of er wordt een kistje thuis bezorgd, dat kan ook.” Moorman zelf loopt ondertussen druk heen en weer met een paar broeken over zijn schouder. Ook laat hij een klant wat samples van stoffen zien, terwijl deze nipt aan een glas rode wijn. “Sorry, ik kan je nu even niet te woord staan,” fluistert hij. “Klanten gaan voor hè, daar ben je ondernemer voor.”

Totaalpakket

Ook accessoires krijgen in de nieuwe winkel veel aandacht. Zo is er ondere andere een aparte stand voor de horloges, pennen en lederwaren van Mont Blanc, een schoenenwand met customize computer en een hoek met sieraden van Schaap & Citroen. Grote: “Mannen komen niet meer alleen voor een pak, ze willen in één winkel hun complete outfit samen kunnen stellen. En als ze privacy willen, hebben we een aparte ruimte voor maatwerk en persoonlijke service.” Hoewel de nieuwe winkel pas drie weken open is, zijn de reacties al zeer positief, merkt Grote. “Vaste klanten zijn positief verrast en zichtbaar onder de indruk. En het leuke is de zonen van oudere klanten het leuk vinden, iets waar we al op hoopten. House of Men moet een zaak zijn waar vrienden of vaders en zonen graag samen komen.”