TOP

Spacerebels: winkelruimte verhuren aan designers*

Het op 1 september in Nederland gelanceerde concept Spacerebels koppelt designers en winkeliers aan elkaar. Een winkel kan een plank of tafel in de winkel te huur aanbieden aan designers én meeprofiteren van de opbrengt.

Hoe werkt het?

Thomas Weikop, CEO van Spacerebels, dat in Denemarken is ontstaan: “Voor designers is het van belang om in contact met winkeliers te komen. Dat kan via beurzen, maar die zijn een flinke investering. Eerder creëerden we al de online showroom Mytrend.com. Dat werkte goed, er staan meer dan 3000 designermerken op. Maar we zagen ook dat er geen garantie was dat de collectie van een ontwerper in een winkel kwam te liggen. Uiteindelijk kwamen we op het idee van een marktplaats waar winkeliers een stuk ruimte in hun winkel te huur aanbieden aan ontwerpers. Sinds 1 september is dit beschikbaar voor Amsterdam, Barcelona, Kopenhagen, Londen, Milaan en Stockholm. Hier hebben we nu 280 aangesloten winkels.”

Richten jullie je voor Nederland alleen op Amsterdam?

“Nee. We lanceren een stad alleen als er minimaal 30 deelnemende winkels hebben. In Amsterdam hebben we 40 winkels die meedoen, zoals Van Ravenstein, SPRMRKT, Romeyn, 2-Amsterdam, Angel Basics en The Collector. Dat willen we zeker uitbreiden naar meer steden in Nederland. In Den Haag hebben we er nu bijvoorbeeld twee. We richten ons vooral op winkels in mode, interieur en design. Inschrijven is voor zowel winkeliers als ontwerpers gratis.”

Waar verdient Spacerebels aan?

“De designers betalen ons een fee van 5% van het huurbedrag. Retailers kunnen zelf de prijs bepalen die ze willen ontvangen voor een plank, tafel of andere ruimte in de winkel. Wanneer ze een deal hebben met een ontwerper, stuurt die de goederen op. Spacerebel zorgt voor de verzekering tijdens de verzending. De retailer moet zorgen voor de virtual merchandising van de artikelen van een designer. Als winkelier kun je elke maand een andere ontwerper kiezen. Veel winkels begonnen er met 1 of 2 en sommigen hebben er inmiddels 4 of 5. Er is geen risico en daarom vinden retailers het een leuk concept. Daarnaast zorgt het ook nog eens voor extra inkomsten.”

_CRK7241_CRK7341

En als een ontwerper onverhoopt niet goed blijkt te verkopen?

“Na de afgesproken verkoopperiode gaan de onverkochte artikelen terug naar de designer. Van wat er verkocht is mogen winkeliers 30% zelf houden en gaat de resterende 70% naar de ontwerper. Voor de designers is dit prima. Het alternatief is immers duurder. Deelname aan een beurs kost minimaal 10.000 euro. En anders moeten ze zelf alle winkels af in verschillende steden op zoek naar verkooppunten. Dat is tijdrovend. Spacerebels maakt het zoveel makkelijker om in contact te komen met winkeleigenaren.”

Hoe weet je als ontwerper dat een retailer wel genoeg aandacht schenkt aan de verkoop van jouw merk?

“Het gaat niet om het opsturen van goederen, maar om de relatie met een winkel. We adviseren designers om langs de winkels te gaan waar ze mee werken. Dan krijgen winkeliers meer affectie met het merk. Hoe meer ze van een merk weten, hoe meer begaan ze ermee zijn en hoe sneller ze het actief zullen verkopen. Er staan nu 1300 designers in de database, waaronder Nederlandse als Esther van den Berg, Roy Janssen van Radical, Ebby Port en Bob Koning van Two-O. We vinden 350 boekingen niet genoeg om uitspraken te doen over de populariteit van designers, maar we zien wel dat sommigen er uit springen.”