TOP

Slechts kwart webwinkels voldoet aan Thuiswinkel Waarborg

Nog maar een kwart van de duizend webwinkels die zijn aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie heeft het certificaat Thuiswinkel Waarborg rond. Zodoende dreigt een groot aantal webwinkels per 1 januari 2010 klanten te verliezen, voorspelt de organisatie die kortweg Thuiswinkel.org genoemd wordt.

Het logo Thuiswinkel Waarborg is voor consumenten een teken dat ze daar veilig kunnen winkelen. Een webwinkel die niet gecertificeerd is loopt daarmee het risico op klanten- en omzetverlies, volgens Thuiswinkel.org. Alleen online shops die voldoen aan de laatste eisen op het gebied van consumentenwet- en regelgeving en zijn gecertificeerd, mogen per 1 januari 2010 nog het logo ‘Thuiswinkel Waarborg’ voeren.

Het certificaat Thuiswinkel Waarborg is opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond. Nadat in april 2009 onder meer Bol.com, ECI, Neckermann.com, Ohra, Scapino en Wehkamp voldeden aan de nieuwe algemene voorwaarden is het opmerkelijk stil geworden, volgens Wijnand Jongen, directeur van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Met nog maar twee maanden te gaan is de helft van de niet gecertificeerde webwinkels met certificering bezig, terwijl 250 internetshops nog helemaal niets hebben gedaan.

Volgens de Thuiswinkel Organisatie komt het nog altijd voor dat webwinkels betaalde goederen niet of erg laat afleveren. Consumenten kunnen bij een conflict alleen aankloppen bij de onafhankelijke Geschillencommissie Thuiswinkel als deze lid is van Thuiswinkel.org. De Consumentenbond vindt dat de niet-gecertificeerde webwinkels heel hard aan de slag moeten om hun zaken in orde te brengen.