TOP

Sinterklaas 2009 brengt webwinkels €400 miljoen omzet

Webwinkels profiteerden dit jaar sterker van de komst van Sinterklaas dan de stenen winkels. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research voor belangenvereniging Thuiswinkel.org.

De Sint leverde wekelijks 73 miljoen euro omzet bij webwinkeliers. Blauw Research volgde hiervoor de omzetten sinds de maand in november ontwikkelden. De onderzoekers constateerden dat Nederlanders deze weken tussen de 350 en 400 miljoen euro online uitgeven aan cadeaus.

Door het jaar heen bedraagt de weekomzet bij de ondervraagde groep 53 miljoen euro. Sinds 1 november ligt dat peil echter op 73 miljoen euro, een toename van 38 procent

De sinterklaasperiode is daarmee verantwoordelijk voor 6 procent van de omzet van Nederlandse webwinkels. De gezamenlijke omzet komt naar verwachting namelijk op 6 miljard euro uit.

Opvallend is dat de totale detailhandel in Nederland in deze periode, dus ook in de fysieke winkelstraten, juist fors lager ligt. De omzet ligt tussen de 7 en 8 procent lager op 450 miljoen euro. Online maakt daar een kleine tien procent van uit.

Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets, buiten beschouwing gelaten.

De top vijf van online Sinterklaascadeaus december 2009 bestaat uit respectievelijk kinderkleding, mobiele telefoons, MP3-spelers, navigatieapparatuur, digitale camera’s