TOP

Textilia Institute: inspirerend en succesvol

Maandag 7 december vond voor de derde keer Textilia Institute plaats, in het World Fashion Centre in Amsterdam. Ditmaal werden er twee workshops gegeven; de vervolgworkshop 'Webshop starten', met Berthil.nl en Fashionchick, en de workshop lifestylesegmentatie met Sander Lusink van kledingzaak Oger. De introductie werd gegeven door Gfk.

Van de totale bestedingen aan mode wordt momenteel circa 6% via internet gekocht. Het aandeel vrouwen is hier groter dan het aandeel mannen; vrouwen zijn van oudsher meer gewend via postorder te bestellen.

Van kinderkleding wordt zelfs een kleine 9% online besteed. Verklaring hiervoor is gemak en de leeftijd van de ouders. Zij zijn allen bekend met het fenomeen ‘kopen via internet’.

Naast verschillen in segmenten bestaan er ook verschillen tussen de productgroepen als het gaat om aankopen via internet. Zo is het aandeel badmode vele malen groter dan bovenmode. Verklaring hiervoor is het comfortabele van thuis passen en het grote aandeel van mailorders binnen dit segment.

Webshops starten

Freelance marketeer Berthil van den Brink ging namens de webshop Hippest.nl in op verschillende praktische zaken waarmee je al snel te maken krijgt wanneer je een webshop wilt beginnen. Zo blijkt de keuze van een goed content management systeem erg belangrijk te zijn. Verrassend genoeg zijn de beste systemen hiervoor zelfs gratis te gebruiken. Vervolgens werd verder ingegaan op ‘vindbaarheid’; hoe kom je met je webshop bovenaan in Google? Hierin gaf hij een aantal nuttige tips. Tot slot werden de betaal- en verzendmogelijkheden onder de loep genomen.

Fashionchick.nl, de grootste online winkelstraat, nam het stokje over en vertelde over de do’s en dont’s voor een succesvolle webshop. Houd bij het bouwen van je webshop rekening met de indexering van Google. Ook is het belangrijk dat je als nieuwe speler op de markt uniek, leuk en professioneel bent.

Lifestylesegmentatie

Tijdens de workshop Lifestylesegmentatie werd het spits afgebeten door Sander Lusink van Oger. De filosofie achter het bedrijf kwam aan bod en ook het beleid op marketing- en communicatiegebied werd toegelicht. Waarom er bijvoorbeeld voor samenwerking met bepaalde partijen als Ajax is gekozen en hoe deze keuzes zijn gemaakt, waarbij altijd in de gaten moet worden gehouden wie je doelgroep is.

Daarna gaf GfK Panel services Benelux bv inzicht in de verschillende levensstijlen binnen Nederland. Op basis van het GfK lifestyle segmentatiemodel is Nederland in te delen in een achttal consumentengroepen. Voor een optimaal bereik en loyaliteit van deze groep is het van belang de consument in haar ‘eigen taal’ aan te spreken. Uiteindelijk draait marktsegmentatie om “het aanbieden van uw product of dienst op het juiste moment aan de juiste mensen met de juiste boodschap, de juiste inhoud in de juiste vorm via het juiste kanaal.”