TOP

ShirtsofHolland is ING Starter van de Maand [interview] *

ShirtsofHolland, een initiatief van Sean Heukels en Mark Boekraad, is door ING uitgeroepen als Starter van de Maand oktober. Tijd voor een interview met een van de ondernemers achter dit initiatief.

Wat is het verhaal achter ShirtsofHolland?

Mark Boekraad: “We zijn 3,5 jaar geleden begonnen met ShirtsofHolland, puur uit eigen behoefte. Wij konden zelf geen stijlvolle overhemden vinden, waarin je je trotse, Oranje gevoel kan tonen. Een ander probleem dat mijn compagnon en ik hebben – we zijn allebei bijna 2 meter lang – is dat we geen mooie overhemden met mouwlengte 7, extra lange mouw, konden vinden.En dat terwijl Nederlanders het langste volk ter wereld zijn. Dus zijn we Sleeve7 begonnen. Inmiddels hebben we de grootste collectie overhemden met mouwlengte 7 van Europa online.”

Jullie hebben verschillende labels. Welk merk groeit momenteel het hardst?

“De focus ligt nu op Sleeve7 en op ons nieuwste merk, ShirtsofCotton T-shirts, ultieme T-shirts om onder een overhemd te dragen. Om die te ontwikkelen zijn we rond de keukentafel gaan zitten met een grote groep mannen, die allemaal hun favoriete T-shirt hadden meegenomen. Uit die sessie hebben we een lijst met twintig kenmerken gefilterd, waarmee we naar onze fabrikant zijn gegaan.”

Wat maakt jullie anders dan online winkels?

“Waar wij heel erg in geloven, is persoonlijk contact. Ik bel regelmatig met klanten zelfs voordat de bestelling verzonden wordt om bijvoorbeeld te overleggen over een maat of kleurencombinatie. Wij weten zelf als geen ander hoe moeilijk die zoektocht naar een goed zittend overhemd of T-shirt is. Daarom helpen we klanten graag verder om dat perfecte shirt wel te vinden. Zo vragen we vaak door naar de lengte en het gewicht van de klant, zodat we beter kunnen inschatten wat zijn maat is. Op die manier streven we ernaar het aantal retouren laag te houden.”

Daarnaast hebben jullie een fysieke winkel in Amsterdam. Waarom?

“Wij geloven heel erg in de multichannel benadering. Klanten kunnen komen doorpassen en hun bestelling afhalen in onze winkel Heerenzaak. En waar we nu achterkomen, is dat een winkel in feite één groot marktonderzoek is. Het grote voordeel ten opzichte van online retailers  zonder stenen winkel, is dat wij heel veel informatie krijgen vanuit onze klanten. Dat is heel waardevol voor ons.”  

Is het niet lastig concurreren met bestaande modemerken?

“Met sleeve7 zitten wij natuurlijk op een niche. Afhankelijk van iemands lengte, durf ik te beweren dat onze overhemden qua pasvorm echt geperfectioneerd zijn. Wat wij nooit zullen doen, is aan de pasvorm tweaken. Ook hebben we maar twee soorten fits en één soort boord; we houden de dingen graag simpel en overzichtelijk. Wie zit er nou eigenlijk te wachten al die verschillende boorden? Wij proberen door crowdlistening – veel praten met klanten – erachter te komen wat mannen echt willen. Zo hebben wij na gesprekken met onze klanten het tweede knoopje van onze overhemden anders gepositioneerd, zodat de boord beter openvalt en het shirt lekkerder zit.”

Wat is jullie ambitie?

“Voor ons zou het allermooiste zijn als de grote platforms als Zalando, Wehkamp, Bol.com en de Bijenkorf het gesprek met ons zouden aangaan en ons die kans zouden gunnen om samen te werken. En we willen graag dat over een aantal jaar Sleeve7 wereldwijd hét merk is voor lange mannen.”

Wat zijn jullie verdere toekomstplannen?

”Eind november lanceren we een nieuw overhemdenmerk, waarbij we ook weer een veel voorkomend probleem van mannen willen oplossen. We doen het graag net even anders dan gebruikelijk. En natuurlijk blijven we hard werken om onze merken te blijven laden en bekender te maken.”

ShirtsofHolland BV is het moederbedrijf achter ShirtsofCotton T-shirts en Sleeve7 Shirts, ShirtsofHolland en HupHollandHip. Daarnaast zijn Sean Heukels en Mark Boekraad de oprichters van de website Overhemden.com en de fysieke winkel Heerenzaak aan de Maasstraat in Amsterdam. In oktober zijn ze door ING uitgeroepen tot Starter van de Maand.