TOP

Kledingwinkel belangrijkste bron voor inspiratie [onderzoek] *

Bijna zestig procent van de Nederlanders laat zich voor zijn kledingaankopen vooral inspireren door fysieke winkels, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Sanoma SBS. De mening van vrienden en familie is belangrijker dan het advies van de winkelmedewerker.

Nederlanders halen hun inspiratie voor fashion uit diverse bronnen, laat het onderzoek van Ipsos zien. Maar de winkel blijft veruit favoriet: 59 procent van de mannen en vrouwen stapt de kleding- of schoenenwinkel binnen om ideeën op te doen. Andere belangrijke inspiratiebronnen zijn reclamefolders en aanbiedingen (40 procent) en websites van winkels (37 procent). 

 

Vrouwen en mannen oriënteren zich nagenoeg op dezelfde manier. Vrouwen oriënteren zich vaker via online media (33 procent) dan mannen (29 procent). Voor vrouwen zijn daarnaast ook tijdschriften een belangrijke bron van inspiratie (31 procent).

 

 

Bronnen Sanoma SBS 

 

 

Mening vrienden belangrijk

 

Bij het kopen van kleding en schoenen is de mening van vrienden, familie en kennissen heel belangrijk (36 procent). Belangrijker zelfs dan het advies van de verkoper in de winkel (15 procent). 

Mannen gaan vaker af op de mening van familie en vrienden dan vrouwen (39 procent versus 33 procent). Bij vrouwen spelen aan biedingen een grotere rol (28 procent) dan bij mannen (23 procent). Zes van de tien vrouwen maken de uiteindelijke keuze alleen, op basis van hun gevoel. 

 

Prijs, kwaliteit en ontwerp

 

Prijs, kwaliteit en ontwerp zijn de meest doorslaggevende factoren bij het kiezen van een bepaald kledingstuk. In de oriëntatiefase zijn aanbiedingen erg belangrijk. Deze lijken van minder belang te zijn in de beslissingsfase. Dit geldt voor zowel mannen als voor vrouwen.

 

 

Factoren beslissingsfase Sanoma SBS 

 

 

Favoriet kledingmerk

 

Dertig procent van de Nederlanders heeft een favoriet kledingmerk waaraan hij of zij ook trouw is. Toch staat 75% ook open voor een nieuw of ander merk, vooral vrouwen. Zij vinden het belangrijk dat een merk bij hen past. Vrouwen zijn ook eerder geneigd een merk aan te raden aan anderen (44 procent tegenover 27 procent van de mannen). Een kwart van de Nederlanders vindt merken niet zo belangrijk, dagzijn vaker mannen dan vrouwen.

 

 

Als het gaat om online shoppen, gebruiken vrouwen voor het oriënteren de laptop (54 procent), beslissen doet ze op de tablet. Mannen kopen het vaakst kleding op de pc (66 procent).

 

 

Gebruik devices Sanoma SBS 

 

 

Niet voorop in de mode

Nederlanders lopen niet voorop in de mode, volgens het onderzoek. Slechts zeven procent is trendsetter op het gebied van fashion. De meeste Nederlanders nemen een kledingtrend pas over als deze er al een tijdje is. Jongere vrouwen staan daarbij meer open voor het proberen van nieuwe kleding dan oudere vrouwen. Vooral vrouwen boven de 55 jaar blijven meer achter, aldus Sanoma SBS.