TOP

Retailers en merkenkeuzes deel II: Freling & Freling in Utrecht

De steeds terugkerende vraag van klanten naar een populair jeansmodel deed Peter Freling, eigenaar van Freling & Freling in Utrecht, besluiten voor het A-merk G-Star te kiezen. “Ik ben niet vies van een beetje commercie.”

In de nieuwe Textilia special Street X Active vertellen ondernemers dat ze steeds vaker de voorkeur geven aan kleinere labels, boven de bekende A-merken. Het gevoel in de retail groeit namelijk dat ‘alles overal verkrijgbaar is’ en dus weinig verrassend en speciaal is. Peter Freling van Freling & Freling in Utrecht kiest al vijftien jaar bedachtzaam voor een mix van kleine en grotere leveranciers.

Lynn

“Ik moest de ‘Lynn’ van G-Star in mijn collectie opnemen. Ik kon er niet meer omheen”, vertelt Freling. “Mijn vrouwelijke klanten bleven er specifiek naar vragen. De pasvorm van dit model is zo sterk, dat het een must is als je spijkerbroeken verkoopt. Dus heb ik voor afgelopen zomer jeans ingekocht bij dit merk. Wat meespeelde in mijn keuze voor G-Star, is dat dit bedrijf zich qua inkoopvoorwaarden soepeler opstelde dan een aantal jaren geleden. Voorheen werd je geacht voor een groot budget in te kopen. Nu kan ik er gelukkig ook met een minder budget terecht.”

Aantrekkingskracht

De ideale fit en de vraag vanuit zijn klantenkring hebben voor Freling de doorslag gegeven. Niet zozeer de aantrekkingskracht van het merk. “Ik werk dan ook niet met promotiemateriaal in mijn winkel”, legt de retailer uit. “Een label mag in mijn zaak nooit visueel de overmacht pakken. Freling & Freling is het merk en ik bepaal wat we presenteren en welke richting we kiezen.”

Cherry picking

Freling koopt collecties dan ook relatief smal en diep in. “Dit werkt voor mij al vijftien jaar het best. Het liefst doe ik aan ‘cherry picking’ en koop ik bij elke aanbieder datgene waar ze – wat mij betreft – het allerbest in zijn. Bij G-Star zijn dat de jeans, bij Superdry de shorts en polo’s, bij weer een ander merk vind ik de hemden. Collecties moeten elkaar aanvullen en versterken. Wat heb je eraan als je van vier leveranciers V-hals truien aanbiedt?”

Achterhaalde gedachtegang

“Wil een leverancier dat ik toch een completer beeld order, dan vraag ik om een doorverkoopgarantie. In hun eigen monobrandwinkels bieden merken al het totaalplaatje, dus dat wholesalers dat ook moeten aanhouden vind ik een achterhaalde gedachtegang. Natuurlijk ben je als retailer soms geneigd je winkel vol te leggen met een groot, bekend merk. Maar daar wordt je zaak niet spannender van.”

Commercie

“Ik ben niet vies van een beetje commercie. Jaren geleden verkocht ik Only, terwijl het merk in hetzelfde centrum eigen winkels had. Het was een van mijn beste periodes. Neem Drykorn: een label dat op best veel plekken verkrijgbaar is; van De Bijenkorf tot zelfstandigen. De kwaliteit van de producten is zodanig sterk, dat het inkoopwaardig blijft.”

Durven

Freling benadrukt nog maar eens: het gaat om de keuzes die je daarin als merkenverzamelaar maakt. De mix tussen de bekende en minder bekende collecties, maakt volgens hem het verschil. “Daardoor kan een commercieel topje of shirt best naast een vrij nieuw technisch outdoormerk, dat normaliter voor een vrij specifieke doelgroep geschikt is, hangen. Dat verrast. Maar je moet het als ondernemer wel durven. En kunnen verkopen. Daar komt een stukje liefhebberij om de hoek kijken. En dat kunnen mijn klanten wel waarderen.” 

Lees ook deel I waarin Frelings buurman, Sijbrand van ‘t Oever van Square en Quadrat in Utrecht, vertelt over zijn merkenkeuzes! 

Freling en Freling Utrecht 2

Freling en Freling Utrecht

Freling & Freling in de Utrechtse binnenstad.