TOP

Retailers en merkenkeuzes deel I: Square en Quadrat in Utrecht

Toen Sijbrand van ’t Oever in 2007 zijn streetwearwinkel Square in Utrecht opende, besloot de ondernemer dat hij geen massale merken wilde verkopen. Nu tien jaar – en nog een winkel – later, houdt hij nog steeds vast aan diezelfde koers. “Veel merken lijken op elkaar en dan is het een uitdaging nét even iets anders te vinden.”

In de nieuwe Textilia-special Street X Active vertellen ondernemers dat ze steeds vaker de voorkeur geven aan kleinere labels, boven de bekende A-merken. Het gevoel in de retail groeit namelijk dat ‘alles overal verkrijgbaar is’ en dus weinig verrassend en speciaal is. Sijbrand van ’t Oever kiest al tien jaar voor minder massale leveranciers kiest. Textilia’s Street X Active-redacteur sprak met de ondernemer over zijn merkenkeuzes. 

Grotere labels

“Natuurlijk heb ik weleens gedacht aan het inkopen van grotere labels voor mijn winkels. Vooral in slechtere economische periodes. Toch heb ik hier niet aan toegegeven. Het is misschien gemakkelijke handel, maar dat soort merken zijn niet waar ik en mijn winkels voor staan”, vertelt Sijbrand van ’t Oever, sinds tien jaar eigenaar van de streetwearwinkel Square en sinds vijf jaar van de schuin tegenovergelegen trendy mannenmodezaak Quadrat in Utrecht. “Een geheel eigen beeld samenstellen: dat is waar ik als ondernemer voor ga.”  

Start-ups

“New Balance, Superdry, Minimum, Rvlt, Anerkjendt: ik heb het allemaal ingekocht toen ze in Nederland nog start-ups waren. New Balance-sneakers zag ik in New York, een paar seizoenen voordat ze hier groot werden opgepikt. Ik kocht ze in, maar raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik was simpelweg te vroeg voor de hype.” Een ‘early adopter’, vooruitlopend zijn, is niet altijd de gemakkelijkste manier van ondernemen, geeft Van ’t Oever toe. “Maar wel de leukste. Dát is ondernemen wat mij betreft. Veel merken lijken op elkaar en dan is het een uitdaging net even iets anders te vinden. De eventuele risico’s neem ik voor lief.” 

Straatbeeld

De retailer vindt zijn aanwinsten op diverse plekken. Inspiratie doet hij op via blogs en vooral Scandinavische webshops. Of ook heel effectief: via winkels en het straatbeeld in diverse internationale steden. “Dan ga ik gewoon de leukste zaken binnen en kijk welke collecties zij voeren. Daarnaast ben ik een aantal keer per jaar op beurzen in Kopenhagen – Ciff en Revolver – en Parijs – Man/Woman – te vinden. Ik word ook weleens getipt door vrienden. Zo ben ik ooit bij Superdry, dat toen nog niet in Nederland werd verkocht, gekomen. Een vriend had dit merk gespot in Londen.”

Square Utrecht

Streetwearzaak Square in de Utrechtse Zadelstraat

Achtergronden

“Ik moet iets te vertellen hebben over een merk. Het is een van de aspecten waar ik mijn collecties op selecteer. Klanten waarderen het als ik iets meer over de achtergronden van een label of een product vertel. Zo is Klitmøller bedacht door een vissersfamilie. Of Halo, dat is geïnspireerd door de Deense speciale eenheden. Het merk valt daardoor op door de functionele materialen.”

Flexibiliteit

Een ander belangrijk criterium om met kleinere of minder bekende leveranciers te werken is volgens Van ’t Oever de flexibiliteit. “Ik kan makkelijk met dit soort bedrijven werken als het gaat om zaken als doorverkoopgarantie en het omruilen van producten.” Een andere reden: “Kleinere merken organiseren minder wilde uitverkoopacties. Ik kies steeds meer voor tijdloze items die niet per definitie in de sale hoeven. Daardoor gaat mijn marge omhoog en blijft mijn bedrijf gezond. Ik hoef geen uitverkoop te houden om een gezonde cashflow te houden. Ik prijs vooral de resterende maten af.”  

Stoppen

Zodra merken naar zijn smaak te veel verkooppunten krijgen, stopt Van ’t Oever doorgaans met deze bedrijven. “Het is voor mij een uitdaging merken te bouwen en groot te maken. Maar wanneer ze te massaal worden, stopt het voor mij. Natuurlijk is het moeilijk om afscheid van labels te nemen, waarmee je er goed mee hebt gewerkt.” Daarom gaat de ondernemer niet over één nacht ijs en consulteert hij zijn verkoopcijfers. “Die houd ik maandelijks bij. Gevoel speelt uiteraard ook een rol bij dit soort keuzes. Maar: zonder cijfers ben je als serieuze ondernemer nergens.”

Uitzondering

In enkele gevallen maakt Van ’t Oever een uitzondering. Voor Samsøe & Samsøe bijvoorbeeld. In mannenmodezaak Quadrat voerde hij een vrij uitgebreide collectie van dit label, totdat een andere modezaak in Utrecht het ook groot oppakte. “Toen heb ik het seizoen erop minder ingekocht, maar uiteindelijk nog best veel bijbesteld. Het merk is nog niet zodanig bekend dat ik ermee wil stoppen. We werken fijn samen en ze hebben een prima voorraadsysteem. Daarbij: het is niet erg als je enkele bekende merken voert. Dit zorgt toch voor een bepaalde herkenning en referentie. Net als dat je naar een feestje gaat en je ziet iemand die je kent. Dan denk je ook: het wordt toch nog een leuke avond.”

Proeftuin

Tegenwoordig fungeert Square als een soort ‘proeftuin’ van de retailer. In deze vestiging presenteert hij jonge en vernieuwende streetstyle merken als PinqPonq, Just Junkies, Native North, Sandqvist, Clean Cut Copenhagen, Hi-Tec en Klitmøller Collective. In Quadrat verzamelt hij collecties in het hogere segment voor de mode- en kwaliteitsbewuste 35+ man. Waaronder NN07, Journal 01:6, Native, Royal Republiq, Scandinavian Edition en Halo.

Nieuwigheden

Van ’t Oever: “Mijn klanten zijn de fase voorbij zijn dat ze met de menigte mee moeten. Ze hoeven nergens meer bij te horen, maar willen er gewoon stijlvol uitzien met kwaliteitsproducten. Natuurlijk zijn veel consumenten merkbewust, maar ze zijn ook in voor nieuwigheden. Zeker als je dit zelfverzekerd in je winkel presenteert. Ik geloof in mijn concept en dat maakt mijn klanten ook enthousiast.”

Lees volgende week ook deel II, waarin een ondernemer vertelt waarom hij na vijftien jaar A-merk G-Star heeft toegevoegd aan zijn assortiment!

En lees hier hoe A-merken reageren op de veranderende inkoopstrategie van veel ondernemers. 

Quadrat Utrecht

Quadrat in Utrecht.