TOP

Romantisch en sportief Laliv: ‘Franse mode voor de Nederlandse vrouw’

Merken die niet goed luisteren naar de sales en daardoor ten onder gaan: als agent kon Caroline Ligtvoet zich er soms aan ergeren. “Het begon te kriebelen. Ik wilde zelf iets doen, wat echt voor de lange termijn was. Zo is Laliv anderhalf jaar geleden gestart.”

Het merk was een samenwerking tussen Ligtvoet en toenmalig partner Hester Schaberg. Schaberg stapte er uiteindelijk uit, Ligtvoet bleef. “Ik had er alle vertrouwen in dat ik het in mijn eentje ook aankon. Ik heb de juiste mensen om me heen verzameld en veel geleerd het afgelopen jaar. Het was goed zo.”

Want problemen, die waren er in het begin heus wel. “Ik maakte één keer de fout om al in productie te gaan terwijl we nog geen voorsample hadden gekregen. Uiteindelijk was één top niet goed, dan baal je natuurlijk gigantisch. Maar je leert ervan: dat was eens, maar nóóit meer.”

V-halzen

Inmiddels wordt het merk langzaam groter, met ongeveer twintig verkooppunten in Nederland en tien in België. “Laliv is nu precies waar het moet zijn om uit te vliegen. Ik vind het belangrijk om rustig te groeien. Ervoor te zorgen dat het merk er helemaal staat en van daaruit uit te bouwen. Mijn doelstelling is om voor het volgende seizoen rond de dertig à veertig verkooppunten in Nederland en rond de twintig verkooppunten in België te hebben. Alles wat meer is dan dat, is dan mooi meegenomen.”

De doelgroep van Laliv is tussen de 25 en 55 jaar. “Ik richt me op de ‘gewone’ Nederlandse vrouw, die dus niet alleen maar maatje 36 heeft”, aldus Ligtvoet. “Ik merkte zelf dat ik behoefte had aan wat langere tops, maar die dan niet gelijk zo gigantisch groot waren. Met Laliv heb ik me gespecialiseerd in tops met V-halzen, die een mooie strakke pasvorm hebben en net wat langer zijn.”

Franse mode

Zelf omschrijft ze Laliv als “romantisch en sportief”. Ligtvoet: “Ik ben helemaal gek op de Franse mode, maar de Franse maten slaan nergens op. Ik draag zelf maat 36/38, soms is de grootste Franse maat voor mij te klein. Dus ik combineer de Franse stijl met een Scandinavische pasvorm en dan gemaakt voor de Nederlandse vrouw, in alle vormen en maten. Denk aan romantische ruches met een sportieve sneaker.”

“Ik houd ervan om spannende combinaties op te zoeken. Mijn collectie is een mix van eenvoud met rustige kleuren en printjes. De collectie is klein, maar alles kun je mixen en matchen.”

Zijde

De prijzen van Laliv liggen in het middensegment. “Een broekje heb je vanaf 89 euro, de duurste top is 169 euro”, vertelt Ligtvoet. “We lagen eerst hoger, maar ook daarin ben ik een ervaring rijker. Eerst gebruikte ik veel zijde, maar ik merkte dat de viscose tops veel sneller gingen. Van de retailers hoorde ik dat mensen de zijden tops ontzettend mooi vonden, maar toch een behoorlijke uitgave, zeker voor een merk wat nog niet heel bekend is. Daarom ben ik iets lager in prijsklasse gegaan.”

Bijna alle stoffen in de collecties van Laliv komen uit Italië en de kleding wordt in Portugal gemaakt. “Ik zit er bovenop, ik wil zeker weten dat alles in het productieproces van begin tot eind goed verloopt. Het is leuk om te kijken waar ik nu ben. Toen ik zes jaar geleden als agent begon, had ik nooit de ambitie om echt de vrouwenmode in te gaan. Ik hoop dat Laliv langzaam maar zeker gaat groeien: ik heb er alle vertrouwen in.”