TOP

Areyouswedish breidt uit met twee nieuwe merken

Bij agentuur Are you Swedish? hangen twee nieuwe labels: het luxe, duurzame Kerber en Lexington, het grootste merk van Zweden. “Trek het aan en je bent om.”

Hanneke de Boer, oprichter van Are You Swedish?, steekt direct enthousiast van wal over de twee nieuwe merken in haar showroom. Lexington is in Zweden al jaren een begrip. Naast mannen- en vrouwenkleding verkoopt het ook home wear, textiel en home decoration. Wereldwijd heeft het meer dan 900 verkooppunten. “Als je door hun showroom loopt, is het alsof je door een luxueuze Ikea woning loopt.”

Kerber, dat al in Nederland wordt verkocht, is een volledig duurzaam merk dat zowel super vrouwelijke broekpakken heeft als tops met prints. Het levert het hele jaar door collecties en ligt van Stockholm tot Japan in de winkels. De Boer: “Zelfs in hun yogabroek voel ik me chique. Ik ben echt een beetje verliefd op dit merk. Eenmaal fan, wil je hun hele collectie kopen.”

Cool classic

Terug naar Lexington. De Boer kwam met dit merk in contact nadat ze als consultant (De Boer is een soort duizendpoot) op de Nederlandse ambassade in Zweden sprak over zaken doen in Nederland. Het merk kende ze al en nu mag ze als eerste agent in Nederland het label voeren.

“Hun kleding, dat zich het beste laat omschrijven als cool classic, past ook echt bij Nederland. Het is echt een waanzinnig gaaf merk. Het Zweedse koningshuis wordt er vaak in gezien, net als tal van jonge bloggers.”

Handgeschreven uitnodiging

Are you Swedish? richt zich in eerste instantie op de vrouwencollectie van Lexington. Volgens De Boer heeft de collectie voor ‘iedereen wel iets, maar met name voor werkende vrouwen’. “Lexington let ook heel goed op de vrouwelijke vormen. Zodra iets aantrekt voel je je gelijk rijk, luxe.”

Label Kerber wordt in Nederland al verkocht. Het is een tijdloos merk, duurzaam. “Ik ben echt bevoordeeld dat ik voor Kerber agent mag zijn. “In Zweden lopen powervrouwen in het merk, actrices. Ze hebben prachtige zijde blouses, pakken. Alles ziet er luxe uit. Trek het aan en je bent echt om.”  

‘Mad Men-achtig’

Zweedse labels hebben de naam clean te zijn, maar Kerber is kleurrijk. De Boer: “Een beetje Mad Men-achtig”, verwijzend naar de populaire Netflix-serie die zich afspeelt in de reclamewereld in New York in de jaren zestig. De collecties van Kerber zijn echter wel tijdloos.

In Vietnam heeft het label een eigen fabriek. Kleding is dan ook altijd voorradig. “Bovendien kan alles binnen een maand gemaakt worden. Er was laatst een inkoper in mijn showroom die een rood pak heel mooi vond maar ook graag een wit exemplaar wilde. Dat kan bij Kerber. Het mooie is dat ze alle prints ook zelf maken. Er zijn nog maar weinig merken die dat doen.”

Duurzaam ondernemen

Volgens haar is het duurzaam ondernemen in alle lagen van het merk doordrongen. “Oprichtster Marielle Kerber kent echt al haar fabrieksarbeiders bij naam, zorgt voor eerlijke lonen. Als ze zijde gebruikt, doet ze dat op de meest duurzame manier.”

Hoe mooi de merken ook zijn, ze in de markt zetten is, net als bij elk nieuw merk ‘een uitdaging’. Daarnaast doet ze niet alleen de sales maar ook de pr.

De Boer doet dit op haar eigen manier. Winkels bij wie het merk past, heeft ze handgeschreven brief gestuurd met een uitnodiging eens langs te komen. En ze nodigt moderedacteuren ook persoonlijk uit.

“Ik wil Lexington bijvoorbeeld niet als een bord spaghetti op de muur gooien, maar echt neerzetten bij de juiste winkels”, zegt ze. “Ik ga graag persoonlijk te werk en wil opstarten in een paar winkels waarvan ik denk dat de merken echt goed passen. Je moet het toch samen doen, hè.”

 Lexington:

Lexington

Lexington 2

Kerber:

Kerber 1

Kerber 2

Kerber 3