TOP

Shirtmerk BB Chum: ‘Wij werken maximaal samen met de winkelier’

Vanuit een eigen gemis begonnen Martijn Both en Peggy Haullussy vier jaar geleden het merk BB Chum, dat bijzondere overhemden met kleurrijke prints aanbiedt. Textilia sprak met Both over hun visie en werkwijze: "We werken in alles maximaal samen met de winkelier." 

Both en Haullussy richtten het shirtmerk BB Chum omdat ze nergens mooie, bijzondere overhemden konden vinden. “Het was vooral zwart, wit en donkerblauw wat je zag,” aldus mede-oprichter Martijn Both. “Toch zijn er genoeg mannen die ook wel eens een opvallend overhemd willen dragen. Ook op het werk.”

Wat maakt jullie shirts zo bijzonder?

“Ten eerste de dessins natuurlijk. Elke maand lanceren we weer shirts met een nieuw dessin. Ook laten we van elke print maar maximaal 150 exemplaren maken. Dus voor alle dessins geldt: op is op. Alle shirts zijn dan ook genummerd, dus je weet dat je echt een exclusief item in handen hebt als je een overhemd van BB-Chum koopt. Daarnaast bieden we voor de prijs – alle shirts zijn €79,95 – een uitstekende kwaliteit. De overhemden worden allemaal in Europa (Roemenie) geproduceerd. Het liefst zouden we zelfs alles in Nederland laten maken, maar dat is momenteel nog niet haalbaar.”

Wie draagt jullie shirts?

“Wij richten ons op de man boven de 35-40 jaar. Daarom hebben we gekozen voor één pasvorm, een modern fit – dus niet extreem slank gesneden. Dat past 40+-man beter. Daarnaast richten wij ons op een niche; wij weten dat onze shirts niet voor alle mannen bedoeld zijn. Maar dat is ook prima. Wij zijn niet voor de massa. Maar de mannen die ons leuk vinden kopen zelden slechts één overhemd van BB Chum. We hebben echt trouwe fans die veel verschillende soorten dessins in de kast hebben hangen.”

BB Chum mannen

Hoeveel verkooppunten hebben jullie? En op wat voor soort winkels richten jullie je?

“We hebben momenteel dertig verkooppunten en groeien daarin gedegen en gestaag. De winkels waar we mee samenwerken zijn vooral conceptstores en de modernere herenmodezaken. Vaak zeggen retailers ons dat we de kers op de taart zijn in een winkel; dat is natuurlijk erg leuk om terug te horen.”

Hoe werkt jullie inkoop?

“Wij leveren onze shirts in consignatie aan winkeliers, zodat ze geen risico hoeven te dragen. We hebben regelmatig contact met de winkelier – soms wel drie keer per maand – over de stand van zaken. We willen in alles maximaal samenwerken met de retailer. Je moet het per slot van rekening samen doen. Ook hebben we elke maand een nieuwe levering. Veel winkeliers vinden die verfrissing in hun zaak erg prettig. Daarnaast nemen we de shirts die niet goed verkopen mee terug. Als een overhemd in het Noorden van het land niet goed verkoopt, verkoopt het in een Maastrichtse winkel waarschijnlijk wel. Op die manier blijft een shirt ook nooit hangen tot in het uitverkoopseizoen en krijgen winkeliers gegarandeerd hun marge.”

Wat zijn jullie ambities en doelstellingen?

“Onlangs hebben we verkoopagent Bardo Jacobs in de arm genomen om meer winkeliers te bereiken. We willen echter niet op elk hoek van de straat liggen, dus zijn wel selectief. Online groeien we wel, maar merken toch dat onze overhemden in de fysieke winkels het hardst gaan. Daarnaast zouden we graag op den duur een hele range aan mannen-items met onze prints willen uitbrengen. In principe jeuken onze handen bij het zien van allerlei grijze, zwarte en donkerblauwe accessoires – denk aan sjaals, mutsen etcetera. Maar voor nu willen we eerst het logistieke proces voor de shirts perfectioneren; daarna zien we weer verder.”