TOP

House of Einstein: ‘Slechts 20% van mannelijke werknemers kiest voor pak’

Personal shopping service House of Einstein is van start gegaan met een nieuw B2B-service. Mede-oprichter Mei Ling Tan vertelt waarom ze zijn gestart met het initiatief: “Maar 20% van de mannelijke werknemers kiest voor een pak.”

House of Einstein gaat voortaan langs bij bedrijven om mannelijke professionals advies te geven op het gebied van kleding. Mannen krijgen na een persoonlijk gesprek een box met kledingstukken en accessoires toegestuurd, waaruit ze een selectie kunnen maken. “Het is eigenlijk begonnen toen onze bestaande klanten aan ons vroegen of we niet langs konden komen zodat ook hun collega’s konden helpen,” vertelt Mei Ling Tan, mede-oprichter van de online shopping service House of Einstein.

“We hebben vervolgens een onderzoek uitgevoerd door onze klanten en hun omgeving te vragen een enquête in te vullen. Ruim 500 mannelijke professionals hebben die enquêtes ingevuld.” Wat was voor House of Einstein de meest verrassende uitkomst? “Dat nog maar 20% van de mannelijke werknemers kiest voor een pak. Zelfs van mannen in de meest traditionele beroepsgroep zoals accountants of bankiers hoorden we terug dat ze niet meer altijd in pak willen verschijnen op het werk.”

En als mannen al pakken dragen, dan zijn vaak erg trouw aan hun leverancier en hebben ze minder behoefte aan advies, stelt Tan. “ Het is juist dat stukje smart casual en casual kleding waar mannen meer moeite hebben, merken wij. Veel mannelijke professionals willen juist een jeans of casual broek combineren met een colbert.”

 
Zoekproces

Tot nu toe lijkt de vraag naar ‘corporate outfitting’ een gat in de markt te zijn. Zo doet House of Einstein al zaken met bedrijven als Google, McKinsey, Oracle en TomTom. Tan: “Als het gaat om corporate outfitting zijn er eigenlijk alleen nog maar pakkenmerken als Oger die dit aanbieden. Wij kennen nog geen bedrijven die ook smart casual mode aan bedrijven aanbieden.”

Zal deze nieuwe manier van winkelen de fysieke winkelier doen verdwijnen? “Nee dat denk ik niet. Er zijn nog altijd veel goede winkeliers en mannen die wel houden van winkelen,” zegt Tan. “ Maar voor de mannen die geen zin hebben in het kopen van kleding zullen wij zeker een goed alternatief kunnen bieden. Vooral in grote steden met veel ketens en monobrandstores – die minder op service en advies zitten – zijn de mannen zoekende. Het is voornamelijk het zoekproces dat nu bij veel winkeliers niet optimaal is en waarin onze toegevoegde waarde zit.”