TOP

Nieuw vrouwenmodemerk: Daylliance

Sanne Knopper en Milou Knierim studeerden rechten, maar besloten na hun afstuderen iets heel anders te gaan doen: een eigen vrouwenmodemerk opzetten. De eerste collectie van Daylliance wordt verkocht bij 13 verkooppunten en online in de eigen webshop.

Tijdens het laatste jaar van hun rechtenstudie begonnen Sanne Knopper en Milou Knierim met €500,- spaargeld hun modemerk Daylliance. Met stoffen van de markt in Amsterdam gingen ze aan de slag op de naaimachine. Ook vermaakten ze vintage items. “We maakten eenvoudige dingen met makkelijke patronen, zoals een topje of een flared broek”, begint Milou Knierim. “We moesten het doen met de stoffen die we in Nederland konden vinden en ook onze naaivaardigheden waren beperkt. Dus uiteindelijk gingen we in zee met een producent in Istanbul, waardoor er veel meer mogelijk werd. Sinds kort is onze eerste echte collectie te koop.”

Hoe kom je in de mode terecht als je rechten studeert?

“Tijdens onze studie rechten misten we creativiteit. Het was allemaal vrij droog en zakelijk. En we hadden een gedeelde frustratie als student: je wilt er leuk uit zien, maar als je iets unieks wilt is het meteen heel duur. Of je komt bij H&M en Zara terecht, maar dat draagt iedereen. Dus we zijn in 2015 zelf aan de slag gegaan met de naaimachine. Wat we verdienden met de verkoop staken we weer in het kopen van stoffen op markten in Amsterdam. Tot we na een jaar via de Kamer van Koophandel aan een producent in Istanbul kwamen. We zijn langs kledingzaken gegaan met de samples en dertien winkels kochten het in.”

Daylliance ss17 (5)

Oprichters Milou Knierim en Sanne Knopper

Waar komt de naam vandaan?

“Daylliance is een combinatie van de woorden dalliance en day. Dalliance betekent ‘a little love affair’ in het Engels. Voor ons staat Daylliance voor liefde voor het leven, voor elke dag. Dat uit je ook in je kleding. Wij willen unieke en betaalbare kleding toegankelijk maken voor iedereen.”

Hoe ziet de collectie er uit?

“Het is jong, de doelgroep bestaat uit studenten. Maar we richten ons met pakken en bloesjes ook op werkende jonge vrouwen tot 35 jaar. De luipaardprint komt vaak terug, net als de kleuren rood, roze, wit en zwart. Die vormen de basis van elke collectie. Alles kun je met elkaar combineren. We hebben een mooi rood pak in de collectie, T-shirts en truien met teksten en een blazer met luipaardprint. We werken op korte termijn en proberen elke maand nieuwe items te brengen. We willen meteen op de trends in kunnen spelen in plaats van ouderwets voororder-collecties maken. Als we een idee hebben, ligt het anderhalve maand later in de winkels en onze webshop.”

En het is dus betaalbaar?

“Onze prijzen liggen iets boven die van Zara en H&M, maar onder die van de andere merken waar we naast liggen in boetieks. Een pak kost €160, een bloesje €60 en een top €30 tot €40. Maar dan heb je wel iets dat unieker is dan wat je bij de ketens koopt. En je weet dat je iets koopt wat onder eerlijke omstandigheden wordt geproduceerd.”

Daylliance ss17 (2) Daylliance ss17 (8)

Hoe kunnen jullie die prijzen zo laag houden?

“Het is wel een uitdaging om het te doen voor die prijs. We werken zeven dagen per week en doen bijna alles zelf, van social media tot de administratie. Dat om de kosten zo laag mogelijk te houden, waardoor we de prijs laag ook kunnen houden. We hebben niet zo’n grote collectie, omdat we met spaargeld zijn begonnen en niet met een lening van de bank of een investeerder. Maar we vinden het ook wel goed om geen grote aantallen te produceren. We willen niet dat Daylliance op het uitverkooprek belandt.”

Hoe werd het merk door winkeliers ontvangen?

“Retailers vonden het leuk, ook door de lage prijzen. We hadden meteen dertien verkooppunten, vooral kleine boetieks zoals Kaet in Bussum, Boho Rebel in Naaldwijk en Liefste Fashion in Den Bosch. En online de Glamour Concept Store. We merken dat het merk een brede doelgroep aantrekt. In Bussum doen de bloesjes het bijvoorbeeld heel goed, terwijl in Rotterdam veel jonge meiden afkomen op de bomberjasjes. We gaan mee met de trends, maar dan net anders dan anderen en nooit basic. Zo hebben we een roze velvet jasje in de collectie en een roze top met wijde mouwen. Het zijn krachtige items. Je moet een beetje durven opvallen en anders durven zijn dan de rest.”

Daylliance ss17 (7)

Hoe bereik je die consument?

“Onze focus online branding, vooral via social media. We maken zelf foto’s voor Instagram en plaatsen content door van influencers waar we mee samen werken. Onze foto’s worden vaak heel casual op straat geschoten. Het is toegankelijk en geeft een feel good gevoel. Dat werkt. De helft van onze klanten in de webshop komt binnen via Instagram.”

Wat zijn jullie plannen het komende jaar?

“We hebben het momenteel erg druk met onze webshop. We krijgen zelfs orders uit Frankrijk, Spanje en Denemarken. Maar we willen die consument ook offline bereiken via winkeliers. In de toekomst willen we ook eigen winkels openen. Als je een eigen winkel hebt kun je tot in de puntjes een Daylliance belevingswereld creëren, met onze stijl en naast de kleding ook accessoires of andere dingen die bij het merk passen. Ik hoop dat we dit jaar nog open kunnen in Amsterdam.”

Daylliance ss17 (6)