TOP

Moderetailers: ‘Verkoop maart komt laat op gang’

Maart heeft qua weer al een aantal mooie dagen gebracht, waardoor de behoefte aan luchtige kleding en korte mouwen stijgt. Maar heeft de zon ook de kooplust van de consument aangewakkerd? We peilden mode-ondernemers over het seizoen tot nu toe. “Maart komt wat laat op gang.”

Bij Mario van Moorst, die samen met zijn vrouw Renate de kindermodewinkel  Mr. Mario in Noordwijk runt, gaat het heel erg goed. “We zijn net verhuisd naar een groter pand, dus we weten niet of dat ermee te maken heeft, maar we gaan dik over de prognose heen die we voor dit seizoen hebben gemaakt. We verkopen meer merken uit het hoogsegment  en hebben dit seizoen ook twee damesmerken hangen, we zien dat we meer klanten van buiten Noordwijk trekken.” De sweater en een goed paar jeans zijn de belangrijkste items in zijn winkel. “Die moet je het hele jaar gewoon hebben.”

‘Uitersten’

Het weer heeft volgens Van Moorst zeker invloed op de verkoopcijfers. “Wij zitten in een badplaats. Twee weken geleden hadden we op één dag twee uitersten. Zo stonden we het eerste deel van de dag met zes man klanten te helpen, en toen het vervolgens ging  regenen was het leeg en stonden we dozen uit te pakken.” Opmerkelijk is dat hij zegt dat vroege uitlevering van seizoenartikelen geen invloed heeft op zijn verkoopcijfers.

Van Moorst: “Op veel van de merken die ik verkoop heeft het seizoen bijna geen invloed. Labels als Kenzo, Cost Bart, Stone Island, Woolrich en Dsquared, verkoop je toch wel. Bij dat soort goedlopende merken zitten we binnen zestig dagen op minimaal vijftig procent doorverkoop, ook als het een kort mouwtje in de winter is.”

Moeizaam

Kent Verduin van mannenmodezaak Kent Men & Style in Oostburg merkt dat de maand maart moeizaam op gang komt. Hij heeft deze maand zijn zaak heropend na verbouwing, die de hele maand februari in beslag nam. “Maart is niet zo goed begonnen. Klanten komen niet naar de winkel, ze zijn denk ik andere dingen aan het doen. Maar als ze komen kopen ze wel, en nemen ze een extra broek of polo mee.”

Verduin maakt zich geen zorgen over de rest van het seizoen. “Het kan zomaar verschuiven, april kan het meteen dubbel en dwars goedmaken.” Nieuwe merken heeft de retailer niet ingekocht. “Ik heb meer ingekocht van alle merken. Ik heb nu voor het tweede seizoen Cast Iron en dat gaat helemaal super. Evenals Scotch & Soda, Vanguard en State of Art.”

Carnaval

Guy Lambregts van mannen- en vrouwenmodezaak Van der Sluis Mode in Baarle-Nassau beaamt dat het seizoen een beetje later op gang is gekomen. Dat komt door het sombere weer volgens hem, maar in zijn geval ook door carnaval. “We zijn in deze regio toch sterk afhankelijk van dat feest en dat viel laat dit jaar. Mensen gaan daarna pas aan het voorjaar denken. Toen het begin maart beter weer werd, gingen mensen echter eerst genieten. Een beetje fietsen, terrasje pakken, tuin in orde maken, niet shoppen.”

De laatste twee weken gaan beter, zegt de retailer. “We zien het bongemiddelde stijgen. Bij ons is dit de tijd dat klanten inkopen voor communies en trouwerijen. In de vrijetijdskleding zie je dat bij de heren de colberts het goed doen, bij dames de jurken. Van dat laatste verwachten wij veel komende seizoen.  Sportief casual loopt goed. Nu hebben we weer grotere bonaanslagen, verder in het seizoen komen de impulsaankopen en dan de vakantie-inkopen. Het loopt wel goed door, verwacht ik.”

April

Oscar Tolk van kindermodewinkel Gabbertje met winkels in Arnhem en Nijmegen, is niet ontevreden over het verloop van het verkoopseizoen. “Februari zat maar iets onder de resultaten van februari vorig jaar en januari 2017 hebben we zelfs beter gedraaid dan vorig jaar. Vorig jaar begon het seizoen eerder doordat de schoolvakanties en Pasen eerder vielen, daardoor was maart 2016 goed.” Van april verwacht de ondernemer veel meer. “Eind april is begint de meivakantie en dat zorgt altijd voor een boost.”

Tolk heeft één nieuw merk toegevoegd,  nieuwkomer Crush Denim. “Ik ben verder tevreden met de bekende namen. Retour, heeft een goede, kleurige collectie en bij de kleine maatjes lopen vooral Quapi en Z8 goed. Consumenten komen nu vooral voor bermuda’s begint, rokjes, jurkjes en T-shirts. Vorig seizoen hadden we meer moeite met meidengoed en meer succes met jongens, maar nu gaan de collecties gelijk op.”

Blote schouders

De verkoop in de zaak van Jolanda Lindeman, eigenaar van vrouwenmodezaak Anderz in het Friese Leeuwarden, trekt momenteel weer wat aan. “Ik begon dit jaar heel goed in januari, daarna zakte de verkoop wat in. Nu het weer wat beter wordt en mensen van de eerste mooie dagen hebben genoten, wordt het wat drukker in de winkel.” Lindeman heeft een zaak met veel vaste klanten. “Momenteel verkoop ik vooral veel broeken met lange blazers, T-shirts met opdruk en truitjes met blote schouders.”

De Friese ondernemer heeft drie nieuwe labels toegevoegd: Juffrouw Jansen, Naketano en Sophia Perla. Een goede aanvulling, zegt ze. “Vrouwen in Friesland zijn toch wat behoudend als het gaat om geld uitgeven. Dan is het goed als je een ook een merk hebt hangen, zoals Sophia Perla, waarbij een rokje €34,95 en een truitje €49,95 kost.  Zo kunnen vrouwen die willen meedoen met mode even snel iets nieuws kopen zonder dat het al te veel geld kost.”