TOP

Selected lanceert eco-lijn, Peek & Cloppenburg weg uit Antwerpen en wat te doen met panden Hudson’s Bay?


Wat te doen met de panden van Hudson’s Bay na hun vertrek? Het sleutelwoord is opsplitsing, stelt Gertjan Slob van Locatus. Verder: Peek & Cloppenburg vertrekt uit Antwerpen, Selected lanceert een 100 procent duurzame sublijn en uit onderzoek blijkt dat de mode- en schoenenbranche ‘tot de minst inspirerende retailsectoren’ behoren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 6 september.

Leestip: dit zijn de opties voor winkelpanden Hudson’s Bay

Wat gebeurt er met de panden van Hudson’s Bay, nu de warenhuisketen uit Nederland vertrekt? Leegstand dreigt, maar volgens journalisten Remco Andersen en Thomas Borst van de Volkskrant zal het in de praktijk wel meevallen met de gaten in de winkelstraat. Hudson’s Bay nam in 2017 veertien van de 67 voormalige V&D-panden over. Het overgrote deel van de 53 panden die niet tot de deal behoorden, is bijna vier jaar na het faillissement gewoon weer in gebruik.

Het sleutelwoord is opsplitsing, stelt Gertjan Slob, directeur onderzoek van Locatus. “Het wemelt nu eenmaal niet van kopers die staan te trappelen om vijf verdiepingen warenhuis van 15 tot 20 duizend vierkante meter over te nemen.” Als voorbeeld noemt hij het voormalige V&D-pand in Amstelveen, dat na een rigoureuze verbouwing uitgroeide tot paradepaardje van het stadshart. Naast een Hudson’s Bay-filiaal (waarvoor nu een nieuwe oplossing moet worden gezocht) kwamen er kantoren en luxe appartementen in. In het voormalige V&D-pand in Groningen komt op de begane grond een grote Jumbo-supermarkt. “Met een beetje creativiteit kan de leegstand meevallen.”

Selected Femme en Homme lanceren duurzame sublijn

Selected Femme en Selected Homme lanceren een 100 procent duurzame collectie, de eerste ‘groene’ lijn voor de merken. Dat maakt de Deense modegroep Bestseller, waar de labels onder vallen, bekend in een persbericht. Volgens Bestseller is aan elke factor gedacht, van de stof, voering en wassing tot de knopen en het draad. De Selected Lab-collectie is onderdeel van de Fashion FWD Strategie van Bestseller, met als doel om duurzaamheid centraal te stellen in de bedrijfsvoering. De collectie ligt vanaf 5 september in de winkels en bestaat uit 16 items voor Selected Femme en 16 items voor Selected Homme, met winkelverkoopprijzen tussen de €39,99 en €349,99.

Selected Lab

Nieuwe modewinkel in Rijswijk, Forever Fashion

Het centrum van Rijswijk krijgt er een nieuwe boetiek bij, Forever Fashion. Eigenaren Diana van der Helm en Monique van der Roest openen zaterdag 7 september de deuren van hun nieuwe zaak. Met het concept richten ze zich op ‘jonge, hippe en moderne vrouwen’, meldt Grootrijswijk.nl. “Onze kleding kenmerkt zich doordat het net iets extra’s heeft. Een glimmertje, studs of een bijzondere stof als fluweel”, zegt Van der Helm. Iets dergelijks misten de ondernemers in de Rijswijkse winkelstraat. “Wij dachten dat het aanbod aan vrouwenmodezaken nog wel kan worden uitgebreid.” 

Peek & Cloppenburg sluit vestiging in Antwerpen

Modeketen Peek & Cloppenburg sluit de winkel op de Meir, de belangrijkste winkelstraat van Antwerpen. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Het Duitse moederbedrijf ziet volgens de winkelmanager geen meerwaarde meer in de Belgische markt. “We draaien zeker nog voldoende omzet om verder te kunnen, maar we kosten het hoofdkantoor te veel.” Het is nog niet bekend wanneer de vestiging dicht gaat en wat er met de veertig werknemers gebeurt.

Mode- en schoenenbranche op één na minst inspirerende sector

De mode- en schoenenbranche scoren opvallend laag als het gaat om het inspireren van hun klanten. Dat blijkt uit de Inspirerende 40: Retaileditie, een onderzoek naar de mate waarin retailers in verschillende sectoren consumenten inspireren. Adviesbureaus Crossmarks en Synergie beoordeelden tien sectoren in het onderzoek. De drogisterij- cosmetica- en parfumeriebranche kwam naar voren als meest inspirerende sector, met Rituals als meest inspirerende retailer binnen de branche. Volgens de onderzoekers heeft Rituals ‘als geen ander de transitie weten te maken van verkoop naar verbinding’.

De modebranche eindigt in het onderzoek bijna onderaan, namelijk op de negende plaats. Alleen supermarkten scoort lager. “Dat is opvallend, aangezien mode zich bij uitstek leent voor het bieden van inspiratie”, zo leest het rapport. “Hunkemöller is de uitzondering op de regel en wint het op inspiratie met afstand van de grote modeketens.” De schoenenbranche doet het met een achtste plaats al niet veel beter. Uit de resultaten blijkt dat de sector alleen op de pijler winkelervaring gemiddeld scoort, en op de pijler aanbod & assortiment ronduit laag.

Beeld: Selected Lab