TOP

Ruud Jacobse nieuwe directeur van Livera

Per 1 maart van dit jaar is Ruud Jacobse aangesteld als directeur van lingerieketen Livera. Met Jacobse aan het roer draait het beleid vooral om duidelijkheid naar de consument toe. Textilia sprak hem over zijn plannen.

Wat gaat er veranderen voor Livera?
“Het gaat er mij vooral om het maximale uit de franchiseformule en het retailbedrijf te halen. Dat betekent: een goede mix tussen verkoop, inkoop en marketing vinden. De laatste drie, vier jaar zijn we vergeten echt te retailen. Het is juist zo belangrijk om goed te luisteren naar de consument en deze echt aan te spreken. De winkels probeerden te veel aan te bieden en hingen daarom soms te vol. Vanaf nu bieden we duidelijke keuzes aan en gaan we keuzes durven maken.

Duidelijkheid is key in uw beleid, waarom ligt daar de nadruk nu juist op?
“Livera is zo’n mooi bedrijf, volgens mij is het goed om helder te stellen wie we zijn. We hebben een prachtige collectie met A-merken als Triumph en Esprit, en een private label waar we erg trots op zijn. Dat werd alleen niet goed genoeg gecommuniceerd. Enorm jammer natuurlijk en daar gaan we verandering in brengen. Duidelijkheid komt terug in een omlijnd assortiment met een selecte keuze aan merken en opvallende visual merchandising, om zo een versnipperd beeld tegen te gaan. En de nadruk gaat liggen op Livera als lingeriespeciaalzaak waar consumenten terecht kunnen voor deskundig en professioneel advies. Als consumenten nu in twee verschillende Livera-fillialen komen, lopen ze naar buiten met een geheel ander verhaal. De persoonlijke touch per winkel moet blijven, maar wel in een duidelijk jasje.”

Livera gaat qua marketing ook grote stappen nemen, wat staat het publiek te wachten?
“Voorheen was de keuze in media nogal traditioneel, met veel uitingen in print. Dat medium blijft absoluut belangrijk, maar we gaan meer met radio en social media doen. Uit onderzoeken blijkt dat onze doelgroep, dat is de leeftijdsgroep van 25 tot 45 jaar, bijvoorbeeld heel actief is op Twitter en Facebook.”

Aan de ene kant profileert Livea zich meer als lingeriespeciaalzaak, aan de andere kant is in februari de webshop gelanceerd. Bijt dat elkaar niet?
“Dat gaat juist heel goed samen! De deskundigheid van Livera als speciaalzaak vind je bijvoorbeeld op een filmpje op de site, waar wordt uitgelegd hoe een vrouw haar behamaat moet opnemen. Het is heel mooi om die mix te hebben, want we moeten af van het oubollige imago van de speciaalzaak. Dat kan heel goed met alle nieuwe media. De lancering van de website hebben we de eerste maand overigens alleen business to business gedaan en niet echt naar het grote publiek. Zo konden we even aankijken hoe het liep en hoe de webshop functioneert. Op Facebook hebben we inmiddels steeds meer ‘likes’ en de verkopen lopen goed. Het voldoet aan alle verwachtingen.”

Duidelijkheid wordt ook geschept door de nieuwe Livera-opleiding, wat houdt dit traject precies in?
“Vorig jaar introduceerden we de Livera Academy: een veertiental opleidingen waarvan twee op MBO-niveau, een BHV- en een verkooptraining. Deze opleidingen hebben we toen aangekocht, maar we vonden het – zeker nu – belangrijk om een opleiding te creëren die het Livera-verhaal vertelt. Hoe presenteer je jezelf als verkoopster bij Livera, wat houdt Livera in? Daarin is een stukje verkoop essentieel. Dit bieden we ten eerste in dagdelen aan de ondernemers aan, daarna volgt ook het personeel de opleiding. Na die dagdelen zorgen we ervoor dat er sprake is van continuïteit: de kennis moet wel onderhouden worden. Daarom is het zo belangrijk dat niet alleen het personeel, maar ook de ondernemer dit traject aflegt.”

De lingeriemarkt groeit als kool, zowel qua merken als (web)winkels. Waarom kiest de Nederlandse vrouw uiteindelijk voor Livera?
“De Nederlandse vrouw kiest voor Livera vanwege een uitgebalanceerd assortiment, een goede prijs/kwaliteitverhouding, mooie prijzen, deskundig advies en goede service. En dat heel gemakkelijk vanuit de luie stoel of in een van onze fantastische winkels.”