TOP

RND roept op huurprijzen niet te verhogen, Grace Wales Bonner gastdesigner Pitti Uomo en deze modemerken doen mee aan Earth Day

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) roept verhuurders op om de winkelhuurprijzen dit jaar niet te verhogen, de Engelse Grace Wales Bonner is gevraagd als gastontwerper voor de Pitti Uomo en deze modemerken doen 22 april mee aan Earth Day. Verder: The New Originals en ByBorre werken samen met Samsung. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 22 april.

Credit beeld: Pitti Immagine/Pitti Uomo

RND: verhoog de huurprijzen niet

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) roept verhuurders op om de winkelhuurprijzen dit jaar niet te verhogen. Verhuurders maakten gisteren, 21 april, bekend dat winkeliers de komende periode een forse huurprijsverhoging kunnen verwachten van zes procent of meer. Volgens de verhuurders is de stijging het gevolg van de opgelopen inflatie. Verhuurders kunnen de huurprijs van een winkelpand jaarlijks verhogen met een percentage dat is gekoppeld aan de consumentenprijsindex (CPI). De RND stelt dat een huurprijsverhoging op dit moment onrechtvaardig is, gezien de door de coronacrisis sterk verzwakte financiële positie van winkeliers. ‘Veel winkeliers hebben zich noodgedwongen in de schulden gestoken. Vanaf oktober dit jaar moeten zij deze schuld met rente, die oploopt tot vier procent, terugbetalen. Voor veel winkeliers geldt dat zij hierdoor onvoldoende financiële ruimte hebben om een sterke huurprijsstijging te betalen’, betoogt de brancheorganisatie. Daarnaast wijst de RND op het feit dat de inflatie momenteel wordt aangewakkerd door een stijging van de energie- en grondstoffenprijzen. De huurprijs is exclusief de energiekosten. ‘De kosten voor gas, water, licht en elektra vallen namelijk onder de servicekosten. Winkeliers dreigen hierdoor dubbel belast te worden.’

Grace Wales Bonner is de gastdesigner tijdens Pitti Uomo

Grace Wales Bonner, oprichter en creatief directeur van het Britse label Wales Bonner, is de gastontwerper tijdens de komende zomereditie (14-17 juni) van Pitti Uomo in Florence. De designer van Engels-Jamaicaanse origine presenteert tijdens een show haar voorjaar/zomercollectie voor 2023. Dit heeft de beursorganisatie bekendgemaakt. De Pitti Uomo looft Wales Bonner om diens culturele en multidisciplinaire invalshoeken, naast de samenwerkingen met artiesten en stylisten. Verder noemt de beursorganisator haar mannenmode vol ‘soul’ door de combinatie van elegante sartoriale ontwerpen met elementen van sportswear. 

Earth Day: deze modemerken eren vandaag de aarde

Vrijdag 22 april wordt weer wereldwijd ‘Earth Day’ georganiseerd, een dag waarop wordt stilgestaan bij het verbeteren van de aarde. Ook dit jaar verbinden verschillende Nederlandse modemerken zich aan dit initiatief, dat dit jaar ‘Invest in our Planet’ als thema heeft. Zo geeft Mud Jeans onder de noemer ‘Voices for Good’ op diens website aandacht aan inspirerende mensen en hun duurzame initiatieven. Zoals World Changer Co., dat milieu- en mensvriendelijke producten op een rijtje zet. Daily Paper introduceert de nieuwe, zomerse capsulecollectie ‘Protect Paradise’, geïnspireerd door het Afrikaanse eiland Mauritius. Voor de collectie gebruikt het merk onder meer ecomaterialen en duurzame productiemethoden – waaronder low impact verf en natuurlijke verfmethodes. Een deel van de opbrengst doneert Daily Paper aan de Mauritian Wildlife Foundation. Ook Filling Pieces draagt een steentje bij, door de duurzamere 683-lijn uit te breiden, maar ook door low impact-methoden te gebruiken. Zo presenteert het 22 april samen met het Parijse label Del Carmen drie varsity jacks, die zijn gemaakt van deadstockmaterialen en oude producten. 

The New Originals en ByBorre werken samen met Samsung

De Nederlandse modemerken The New Originals (TNO) en ByBorre zijn een samenwerking aangegaan met Samsung. Ter ere van de nieuwe smartphone Samsung Galaxy S22 Ultra heeft TNO een limited edition hoodie en een telefoonhoesje ontworpen. ByBorre Create – dat ontwerpers een platform biedt om eigen duurzaam textiel te produceren en al eerder samenwerkte met Samsung – vertaalde de visie van TNO vervolgens in garen en twee exclusieve ontwerpen. Beide items zijn vanaf 22 april beschikbaar via de TNO-flagshipstore op de Amsterdamse Zeedijk, theneworiginals.eu, de Samsung Experience Stores en de Samsung-sites.