TOP

‘Forse huurverhoging’ voor winkels nadert, denimwinkel Scotch & Soda krijgt make-over en consumentenvertrouwen bereikt dieptepunt

Winkeliers krijgen de komende tijd te maken met forse huurverhogingen, waarschuwt vastgoedadviseur Colliers. Verder: Amazon betaalde vorig jaar geen winstbelasting in Europa over een omzet van €51 miljard, het consumentenvertrouwen bereikte deze maand een dieptepunt en het Belgische tassenmerk Kaai zet de eerste stappen in Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 21 april.

Foto: Kaai

‘Forse huurverhoging voor winkeliers op komst’

Winkeliers kunnen de komende periode te maken krijgen met een forse huurverhoging, vaak met 6 procent of meer. Daarvoor waarschuwt vastgoedadviseur Colliers op BNR. Volgens head of research Madeline Buijs zijn de huurcontracten voor winkelvastgoed doorgaans gekoppeld aan de inflatie, die door de oorlog in Oekraïne momenteel tot recordhoogtes stijgt (9,7 procent in maart). Buijs raadt winkeliers in zo’n situatie aan met pandeigenaren in gesprek te gaan. “De uiteindelijke verhoging zal per individueel geval verschillen, afhankelijk van in hoeverre verhuurders ondernemers tegemoet willen komen”, zegt ze. “Zeker kleding- en schoenenretailers hebben het al heel lastig gehad. Als je daar nog een flinke huurverhoging overheen krijgt, is dat voor veel winkeliers bijna niet te doen.” In gesprek gaan bij een onredelijke stijging is natuurlijk terecht, stelt ook brancheorganisatie Inretail in een reactie. “Een verhuurder heeft er ook baat bij dat zijn pand bezet is en niet leeg staat. Het is in ieders belang om tot een acceptabele overeenkomst te komen die de winkelstraten vitaal houdt.”

Make-over voor denimwinkel Scotch & Soda

De denimwinkel van Scotch & Soda aan de Berenstraat 15 in Amsterdam, die geheel is gewijd aan sublabel Amsterdams Blauw, heeft een make-over gekregen. Samenvattend is de vestiging in de 9 Straatjes een stuk blauwer geworden, met onder meer nieuwe paskamers met gordijnen van spijkerstof en een jeansblauw tapijt. Om de nieuwe look te vieren, lanceert het Amsterdamse modelabel in samenwerking met toeleverancier Denim Village een speciale capsulecollectie van reststoffen. Deze Eternal Blauw-lijn bestaat uit tien stijlen: voor mannen, vrouwen en uniseks, die in een beperkte oplage van in totaal 99 stuks worden uitgebracht en exclusief in de winkel te koop zijn. Klanten kunnen hier vanaf nu ook terecht voor de nieuwe Blauw Repair-dienst, de eerste reparatieservice van het merk. Die is opgezet in samenwerking met Makers Unite, een Amsterdams textielproductiebedrijf dat werkgelegenheid verschaft aan creatieven met een migratieachtergrond.

Consumentenvertrouwen op laagste niveau ooit

Niet eerder waren consumenten zo somber als in deze aprilmaand, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -48, het laagste niveau ooit sinds de start van de meting in 1986. Dat cijfer ligt ook ruim onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8). Ook het vertrouwen in de economie en de koopbereidheid bereiken deze maand een dieptepunt. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 in maart naar -69 in april en de koopbereidheid viel van -26 terug naar -34.

Nieuw in Nederland: tassenmerk Kaai

Het Belgische tassenmerk Kaai (foto) komt naar Nederland. Na brandstores in Brussel en Antwerpen en samenwerkingen met retailers in België, Frankrijk en Zwitserland is het label vanaf half april verkrijgbaar bij de Bijenkorf (de vestigingen in Amsterdam en Den Haag en de webshop); het eerste verkooppunt voor het merk in ons land, meldt Kaai in een persbericht. Het luxe tassenlabel werd in 2018 opgericht door ondernemers Helga Meermans en Ine Verhaert, die met Kaai – vernoemd naar de ‘kaaien’ of kades van Antwerpen – hun ideale tas op de markt wilden brengen. “Voor moderne vrouwen die efficiënt, stijlvol en comfortabel onderweg willen zijn.” De prijzen beginnen vanaf €325 en lopen door tot €695.

‘Amazon betaalde geen winstbelasting in Europa’

De Europese divisie van Amazon heeft over 2021 geen winstbelasting afgedragen op een omzet van 51,3 miljard euro. Ook zou het bedrijf een belastingvoordeel van 1 miljard euro hebben ontvangen. Dat meldt Bloomberg op basis van documenten die het persbureau heeft ingezien. Het gaat om de activiteiten van Amazon EU Sarl, waaronder de omzetten uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk vallen. De divisie kwam in 2021 onderaan de streep op een tekort van 1,2 miljard euro uit en hoefde daarom geen winstbelasting af te dragen. Amazon verklaart dit verlies door de opening van 50 nieuwe locaties in Europa in 2021. Daarnaast geeft het bedrijf aan in alle Europese landen waar het actief is vennootschapsbelastingen te betalen, waarmee honderden miljoenen dollars zouden zijn gemoeid. Het belastingvoordeel van 1 miljard zou volgens de online gigant te maken hebben met wettelijke toegestane verrekeningen van verliezen.