TOP

Retailers, richt je op ouderen [onderzoek]

Retailers zouden zich niet moeten blindstaren op jongeren, maar zich juist richten op de oudere shoppers. Dat is een van de belangrijke conclusies uit een recent rapport van Forrester Research Inc. 

Niet de jongeren, maar de ouderen zijn een belangrijke doelgroep voor retailers. Dat concludeert onderzoeks- en adviesbureau Forrester Research Inc. in het rapport ‘The Future of Shopping’, waar onder meer Emerce over bericht. Een opvallende conclusie, omdat retailers vaak de boodschap krijgen dat ze zich juist moeten richten op de jeugd die voorop loopt met nieuwe gadgets en fashiontrends. 

 

Minder budget

 

Maar in die hoek moeten retailers het dus niet zoeken, zegt Forrester-analist Sucharita Mulpuru, gewoonweg omdat jongeren tot 45 jaar veelal minder budget hebben. Ze hebben – in de VS vaker dan hier weliswaar – een studieschuld en dus minder te besteden. Ouderen tot 55 jaar daarentegen zijn kapitaalkrachtiger, een doelgroep waar de retail meer aan kan verdienen.

Mulpuru ziet dat inkomens sinds 1970 zijn gedaald in veel huishoudens en dat er een fellere concurrentie is tussen retailers. Verwacht wordt die trend zal doorzetten. Dat zal retailers meer uitdagingen opleveren dan de opkomst van nieuwe technologieën. 

 

Goed getraind personeel

 

Om concurrerend te blijven, moeten retailers volgens haar letterlijk en figuurlijk goed op hun winkel letten. De ketens die erin slagen om in de kosten te snijden zonder afbreuk te doen aan de klantenservice, zullen voorop blijven lopen. Denk aan minder vestigingen met goed getraind personeel en zogeheten self check-outs waardoor je personeel zich volledig kan richten op de klant en de schappen gevuld kan houden.