TOP

Reactie Haantje in Naaldwijk op bezoek mystery shopper *

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mystery shopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Voor de special jeans & sportfashion, die deze week verschijnt, ging onze mystery shopper op bezoek bij Haantje in Naaldwijk. Wat is de reactie van de retailer op de bevindingen?

Haantje is door het bureau Mysteryplus beoordeeld op vijf punten: concept/interieur, visual merchandising, service, assortiment en etalage. De jeanszaak krijgt van de mystery shopper vooral 8-en toebedeeld, onder meer voor het assortiment. Uit het rapport: ‘Het assortiment is eigentijds en urban. De vrouwencollecties sluiten perfect aan bij de doelgroep. En: door de merkpositie onderscheidt Haantje zich van de doorsnee jeanswinkel.’

Etalagebureau

Haantje scoort ook goed wat betreft concept en interieur. Het concept is eigentijds oordeelt de mystery shoppper. “Twee keer in het jaar, aan het begin van het nieuwe seizoen, laten we een etalagebureau komen. Deze stylisten kleden de winkel in grote lijnen aan. Ze zetten bijvoorbeeld potjes en planten neer en geven ons presentatietips. Op die manier hebben we twee keer per jaar een nieuw, fris winkelbeeld.”

Service 

Kritischer is de mystery shopper over de geboden service en hulp van het personeel. Van Dijk: “We hebben een vrij jong team, dus sommige opmerkingen zijn herkenbaar. Het was een zaterdag en dan is het vrij druk, maar dit mag geen reden zijn om klanten niet goed genoeg te helpen.”

Personeelstrainingen 

Van Dijk vertelt dat Haantje juist veel aandacht besteedt aan personeelstrainingen. “Vier keer per jaar organiseren we een teamavond, waarbij we de ‘huisregels’, nieuwe collecties, informatie over merken en actuele aandachtspunten doornemen. Daarnaast bespreken we elke zaterdagochtend voor de opening een bepaald merk. Een medewerker heeft zich vooraf in dit label verdiept en vertelt vervolgens deze informatie door aan zijn collega’s.”

Coaching 

“We denken dat het verfrissend werkt als medewerkers af en toe naar elkaar luisteren, in plaats van uitsluitend naar leidinggevenden. Verder praten we het team meerdere keren per week bij over aandachtspunten, koppelen we ervaren verkopers voor coaching aan minder ervaren medewerkers en houden we onderlinge wedstrijdjes voor het hoogste bonbedrag of het hoogste aantal verkochte stuks.”

Mystery shoppers 

Van Dijk: “We zijn wel vaker beoordeeld door mystery shoppers en dat vind ik alleen maar goed. We proberen scherp te blijven op allerlei gebieden. Zijn altijd bezig met hoe we ons bedrijf kunnen verbeteren. En dan is het een mooie eye-opener als iemand anders je winkel met onbevooroordeelde ogen bekijkt.” 

haantje

Het team van Haantje.