TOP

Hoe gaat het met Maiden Lane?

Maiden Lane begon vier jaar geleden met zeven blazers en is inmiddels uitgebreid tot een collectie met dertig jasjes en bijpassende shawls. “Na al die vesten hebben vrouwen nu weer behoefte aan jasjes.”

Oprichter Marjan Stoutjesdijk deed de verkoop de eerste seizoenen zelf, maar door de aanhoudende groei is José de Veer sinds twee seizoenen de agent voor Maiden Lane. “We maken een enorme groei door, de jasjes worden goed opgepakt”, vertelt José de Veer.

Wat is de kracht van Maiden Lane?

“De jasjes zijn stuk voor stuk pareltjes. We brengen niet de geijkte blazertjes, maar jasjes in verschillende stoffen, soms met prints en afgewerkt met kralen, bandjes en bijzondere voeringen. Daardoor wordt elk jasje speciaal. We staan ook voor een goede pasvorm. Je wordt mooier in een Maiden Lane-jasje.”

zomer 2017 travel

Wat is daar het geheim achter?  

“Marjan Stoutjesdijk is Maiden Lane begonnen vanuit de behoefte aan een blazer met een goede pasvorm in een grotere maat, die kon ze nergens  vinden. Het maatbereik loopt van 34 tot 46 en voor de grotere maten werken we met een andere coupe. Sowieso gebruiken we hoofdzakelijk stretchstoffen en -voeringen.”

Hoe gaat de verkoop?

“We zitten enorm in de lift. Blazers zijn een tijdje weg geweest. De consument is er weer aan toe en is misschien wel een beetje vesten-moe. Het merk spreekt ook heel van vrouwen aan, van jong tot oud. Je kunt het sportief dragen, maar ook gekleed. De doorverkoop is goed, bij de meeste winkels boven de 90 procent. Sommige klanten vragen zelfs of ze de nieuwe collectie eerder geleverd kunnen krijgen. Dat heb ik lange tijd niet meegemaakt.”

zomer 2017 kraag travel

Wil je het aantal verkooppunten uitbreiden?

“We hebben nu rond de 80 verkooppunten in Nederland en dat kunnen er zeker meer worden. Er zijn 2 klanten in Zwitserland en we hebben een aanvraag gekregen uit Duitsland. We willen uiteindelijk wel uitbreiden over de grens, maar onze eerste prioriteit ligt nu nog bij Nederland. Voor de ene winkel zijn we het aanvangsmerk en bij de andere het duurste. De korte blazers kosten €299,- in de winkel en de lange blazers €349,-.”

Hoe staat het met de naamsbekendheid?

“Veel vrouwen komen voor Maiden Lane terug naar de winkel en we hebben zelfs echte fans die wel tien van die jasjes in de kast hebben. Sommige jasjes zijn al gereserveerd voordat ze geleverd zijn. De winkels promoten het merk zelf bij hun klanten, onder andere via social media.”

zomer 2017 zoo detail

Willen jullie de collectie nog uitbreiden?

“Het aanbod jasjes wordt steeds groter en we hebben ook bijpassende shawls in de collectie, met dezelfde prints. Maar de focus blijft op jasjes, er komen geen andere productgroepen bij. Ik geloof in specialisme. En in kleinere collecties. Bij mijn agentuur mogen klanten snoepen en alleen dat uit de collecties halen waar ze blij van worden. Niet alle winkels hoeven hetzelfde te verkopen. Die krenten in die pap zijn zo belangrijk. Ik merk dat de consument in is voor wat anders.”