TOP

Label to Watch: L’enfant Terrible [interview]

“Ik ben eigenlijk heel saai, hoor”, vindt Sule Orhan van zichzelf. “Ik ben alleen maar bezig met ondernemen, schoenen, sterrenkunde, architectuur en yoga." Maar toch is ze een inspiratievol mens, want die passies maken het damesschoenenmerk L’enfant Terrible.

Ooit studeerde ze architectuur en grafisch ontwerp maakte ze prints voor Viktor & Rolf. Nu heeft ze haar eigen schoenenmerk: L’enfant Terrible. Sule Orhan begon haar schoenencarrière drie jaar geleden als een gemis: “Ik miste mooie schoenen in het midden-hoogsegment tussen de € 200,- en € 400,-. Vaak kom je bij de duurdere merken uit, of zijn het schoenen in die wel in die prijscategorie vallen, maar met een minder goede kwaliteit.” De eerste collectie van L’enfant Terrible lag in de zomer van 2013 in de winkels.

Dan heb je een passie, maar nog geen ervaring met het ontwerpen van schoenen. Hoe ben je achter alles gekomen?

“Ik ben eerst naar vakbeurzen gegaan in Italië, maar ik merkte dat het best lastig is om op die manier een goede producent te vinden. Ik liet verschillende samples maken, maar dat liep op niets uit. Het was moeilijk om een goede fabriek te vinden die maakt wat ik wilde hebben: goede kwaliteit, mooi leer, perfecte leesten. Ik heb op het punt gestaan om op te geven, maar toch heb ik doorgezet. Ik ben naar het buitenland verhuisd voor een half jaar en ben gaan rondrijden. Je moet er echt bovenop zitten omdat het anders niet wordt wat je wilt. Uiteindelijk heb ik een goede fabriek gevonden. Van daaruit ging het heel snel en ben ik weer terug verhuisd naar Nederland.”

L enfant TerribleL enfant Terrible2

Heb je iemand gehad die je hierbij hielp?

“Mijn eerste producent was een echte ambachtsman die al veertig jaar in het vak zit. Hij heeft mij veel geleerd en heeft mij het hele proces van schoenen maken laten zien. Dat heeft effect op je ontwerpen, want als je niet weet hoe een schoenconstructie in elkaar zit, kan je leuk iets bedenken maar is het soms niet haalbaar.”

Hoe gaat het nu met het merk?

“Goed, maar het is natuurlijk wel schommelend in retail land. Gelukkig zijn er ook heel veel leuke winkels die het goed doen. Online wordt ook steeds belangrijker dus dat is ook een bepaalde strategie waar ik meer op in zet dan drie jaar geleden.”

“Ik begon het merk eerst met alleen maar hakken, maar nu heb ik ook boots erbij. Het aanbod wordt steeds groter. Ik denk dat je als label ook veel verschillende soorten schoenen moet kunnen aanbieden. Natuurlijk moet je wel je eigen stijl behouden, maar daarbinnen kan je spelen.”

Op welke vrouw richt je je dan?

“De werkende vrouw van 30-plus die naast haar werklook er ook stijlvol en comfortabel uit wil zien. Een vrouw die na haar werk de kinderen van school kan halen en die meteen door kan gaan naar een etentje.”

L enfant Terrible3L enfant Terrible4

Wat maakt je schoenen anders dan dat van andere merken?

“Dat is vooral de prijs. Ik denk dat meeste merken die deze kwaliteit leveren veel duurder zijn. Daarnaast zijn de schoenen ook erg comfortabel. Ik werk met Italiaanse leesten en laat dat iets verbreden omdat de Europese voet toch wat breder is. Ik probeer – in samenwerking met mijn vakman – de zool zo te maken dat je comfortabel erop kan lopen. Als je je voet in de schoen plaatst, moet de zwaartekracht eigenlijk volledig verdeeld worden over de zool. Bij heel veel schoenen – vooral bij hakken – loop je voornamelijk op de bal van je voet en dat kan pijnlijk zijn. We bouwen het zo dat je ook op je hiel leunt.”

Heeft je architectuurachtergrond invloed op je schetsen?

“Het was een mooie basis om een eigen label te beginnen, het is allebei creatief. Ik laat me heel erg beïnvloeden door reizen en architectuur in mijn ontwerpen. Voor zomer 2017 zit er een schoen in de collectie die is geïnspireerd op een brug in Canada. In mijn vrije tijd studeer ik ook nog sterrenkunde en ga ik veel naar ballet voorstellingen, dus zomer 2017 is daar ook op geïnspireerd.”

Wat heb jij een druk leven!

“Ja, eigenlijk wel als ik het zo opnoem. Maar verder ben ik heel saai, hoor. Ik houd heel erg van mijn hobby’s waaruit ik mijn inspiratie haal.”

L enfant Terrible5L enfant Terrible6

Bij hoeveel winkels ligt L’enfant Terrible zo ondertussen?

“In Nederland tussen de twintig en dertig winkels. Daar mogen er nog wat meer bij, maar niet heel veel. Het merk moet wel exclusief blijven. Het liefst heb ik winkels in het midden-hoogsegment.”

Hoe werkt de inkoop?

“Ik maak twee collecties per jaar, een zomercollectie en een wintercollectie. Daarnaast maak ik ook capsulecollecties. Vorig jaar waren dat stoere boots en dit jaar ga ik ook sneakers en tassen lanceren. Die sneakercollectie ligt net wat eerder in de winkel dan de zomercollectie.

Hoe zie je de toekomst voor je?

“Net zoals ieder merk wil ik natuurlijk groeien, zowel nationaal als internationaal. Daar ben ik al mee bezig, ik heb nu al een aantal verkooppunten in Spanje en daar komen er nog een paar bij. Daar ga ik mij nu meer op concentreren. Ik was eerst vooral bezig met het merk opbouwen – daar komt heel veel bij kijken want je bent niet alleen ontwerper, maar ook ineens ondernemer. Dat had ik zelf nog nooit gedaan dus dat was een groot leerproces. In het tweede jaar begon het al meer een geoliede machine te worden en nu denk ik dat L’enfant Terrible zodanig staat dat ik me ook op het buitenland kan focussen. Daarnaast zou ik ook heel graag een kinderlijn willen maken.”