TOP

Monique Grimberg van Ebeachas: ‘Mijn sandalen zijn tijdloos’

Wanneer Monique Grimberg met een leuk paar sandalen terugkomt van vakantie in Thailand, krijgt ze veel positieve reacties. Ze besluit de zomerse touwschoentjes naar Nederland te halen onder de naam Ebeachas. “Als ik met de kleuren van de zomer mee ga, zal het merk niet snel worden vergeten.”

Monique Grimberg wordt stapelverliefd op een paar touwsandalen wanneer ze in 2016 met haar gezin op vakantie is in Thailand. “Ik heb een paar voor mijzelf gekocht zonder verdere ideeën erbij”, vertelt ze aan Schoenvisie. Eenmaal terug in Nederland krijgt ze zo veel positieve reacties op de zomerschoentjes, dat ze besluit de fabriek een mail te sturen. “Vanuit daar is het gaan rollen. Ik mocht een eigen merknaam aan de sandalen geven, maar ik was nog niet tevreden met het kleurenpalet. Ik heb wat aanpassingen doorgevoerd en op die manier heb ik mijn eigen collectie kunnen samenstellen.”

“Vorig jaar zomer ben ik begonnen met Ebeachas, maar ik wilde wel alles meteen goed doen. Voordat de website en productfoto’s af zijn, ben je makkelijk een jaar verder. Sinds een paar maanden is de website in de lucht.” Grimberg begint met elf sandaalmodellen die elk een upper hebben van gevlochten nylon strings en over de toonbank gaan voor 39,99.

Heb je hiervoor in de schoenenbranche gewerkt?

“Lang geleden, toen ik net van school af kwam, heb ik wel even in een kledingzaak gewerkt, maar dat was niet heel bijzonder. Afgelopen jaren werkte ik in het bedrijf van mijn man, hij heeft een groothandel in sanitair. Dat blijf ik voorlopig doen naast Ebeachas, omdat dit het eerste seizoen is en ik wil zien hoe het merk gaat lopen.”

Het is best een grote stap: van een kantoorbaan bij een sanitairbedrijf naar een eigen schoenenmerk…

“Eigenlijk niet, want ik heb altijd al interesse gehad in kleding en schoenen. Ik heb altijd al iets voor mezelf willen doen in de mode. Toen Ebeachas op mijn pad kwam, voelde het meteen goed.”

Wat maakt Ebeachas speciaal?

“Ebeachas brengt chique slippers met een upper van gevlochten nylon strings, een voetbed van kunststof en een zool van natuurrubber. Je hoeft ook niet bang zijn dat de touwtjes afbreken, want het is een stevige sandaal. Daarnaast zijn de schoentjes wasbaar en hebben ze een hoog draagcomfort.”

Het is nog vroeg, maar hoe gaat het momenteel?

“Ik heb al veel leuke reacties gekregen. Dit soort sandalen is hier nauwelijks te vinden. Behalve in Nederland, zijn er ook in Zwitserland, Frankrijk, België en Duitsland consumenten die de sandalen bij mij hebben gekocht. De website van Ebeachas is dan ook in meerdere talen te lezen. Het begint nu te lopen.”

Je zet nu vooral in op online, waarom?

“Bij het bedrijf van mijn man zien we dat alles naar online trekt. Ook veel jongeren zijn online te vinden en dat is toch wel de groep waar de sandalen het beste bij passen. Daarom heb ik daar vanaf moment één op ingezet, maar ik wil ook graag naar fysieke winkels. Ik ben benieuwd wat daar de mogelijkheden zijn. Ik ben al in gesprek met een aantal zaken.”

Sandalen zijn typisch zomers, heb je een idee hoe je de winters gaat opvangen?

“Ik zie dat probleem ook en ben daar hard over aan het nadenken, maar eerst wil ik deze zomer deze zomer afwachten. Daarna ga ik kijken of er voldoende omzet is om het merk verder uit te breiden, of dat ik het bij alleen de zomers houd en de rest van de tijd bij mijn man blijf werken. Het liefst zou ik door willen zetten.”

Hoe zie je de toekomst van Ebeachas?

“De reacties zijn tot nu toe zo positief, dat ik het merk zie als iets blijvends. Ik heb ook niet het idee dat de sandalen volgend jaar niet meer modern zijn. Het is een tijdloos ontwerp, net als de slippers van Havaianas. Als ik met de kleuren van de zomer mee ga, zal Ebeachas niet worden vergeten.”