TOP

Label to watch: Fee The Ages

Concepstore Fee Collective in Sittard lanceerde in maart 2018 het eigen label Fee The Ages, waar grote plannen mee zijn. “De essentie is een goede basisgarderobe die tijdloos is en niet in de sale hoeft.”

Fee Collective begon in 2010 in een oude drukkerij in een zijstraat in het centrum van Sittard, maar is sinds 2013 te vinden in dé winkelstraat van Sittard. Sindsdien herbergt de winkel ook een café, met terras. Eigenaren Angela Lambriex en Chrissy Goossens zijn net gestopt met mannenmode om zich volledig te kunnen focussen op vrouwenmode. En dat pakken ze meteen goed aan: in maart lanceerden ze hun eigen label Fee The Ages. Sinds eind april ligt de collectie in de winkel.

Fee Collective (11)

De eerste collectie van Fee The Ages bestaat uit tien zwarte tijdloze jurken die elk geïnspireerd zijn op een ander modetijdperk. “De essentie is een goede basisgarderobe die tijdloos is en niet in de sale hoeft”, vertelt Chrissy Goossens. “Elke jurk is geïnspireerd op een iconische jurk uit een ander modetijdperk uit de afgelopen honderd jaar. Van een office dress met boothals uit de jaren twintig en een wijd uitlopend fifties model tot een bohemien jurk uit de jaren zeventig en een nineties slipdress. Vandaar de naam Fee The Ages. Maar die naam kozen we ook omdat de jurken voor alle leeftijden geschikt zijn. In het lookbook laten we bewust twee modellen zien om dat te illustreren: een jong model en een oudere vrouw.”

Eigen prints

De eerste collectie is volledig zwart, maar de volgende collectie wordt juist heel kleurrijk met prints. “Elke collectie maken we vanuit een verhaal. We ontwerpen onze eigen prints en werken met goede Italiaanse stoffen. Kwaliteit vinden we heel belangrijk. De verkoopprijzen liggen tussen €148,- en €184,-, want het merk moet aansluiten op het niveau van de andere merken in onze winkel.”

Fee The Ages 1

Het was nog een hele opgave om een goede fabrikant te vinden om de collectie te produceren. “We zijn een jaar bezig geweest met de productie. We zijn in Griekenland geweest, en daarna in Portugal, Zweden en Polen. We liepen steeds tegen de minimum productieaantallen aan, die voor ons nog te groot waren. Op Fashionclash in Maastricht sprak ik Joëlle Boers en zij tipte ons een productiebedrijfje in Geleen, waar we wel kleine orders kunnen afnemen. Daar werken we nu heel fijn mee samen. Bovendien is het een mooi verhaal om aan de consument te vertellen dat haar jurk hier in de buurt is gemaakt.”

Verkooppunten

De collectie is niet alleen te koop bij Fee Collective, maar ook bij conceptstore CF04 in Rotterdam. “De eigenaar was een klant van ons en heeft nu zelf een winkel waarvoor ze de collectie wilde inkopen. Er is interesse van meer retailers en het is ook ons uiteindelijke doel om Fee The Ages bij verschillende winkels te verkopen, maar voorlopig is dat alleen kleinschalig mogelijk vanwege de productie in Geleen. Wanneer de aantallen groter worden, moeten we uitwijken naar het buitenland. Daarnaast maken we de collectie op redelijk korte termijn, waardoor retailers wel budget voor ons vrij over moeten hebben in het seizoen.”

Webshop

Fee Collective heeft bewust geen webshop, maar voor Fee the Ages werd er één gelanceerd. “We geloven in fysieke winkels. Daarnaast: als alles met een druk op de knop beschikbaar is, is het niet meer speciaal. Een webshop is zoveel werk: je moet alle kleding fotograferen en de hele dag de voorraad bijhouden. We geloven alleen in online als je een niche of een exclusief product hebt. Anders gaan mensen wel naar de grote spelers, tegen wiens voorwaarden we toch nooit op kunnen boksen. Voor Fee The Ages hebben we wel een webshop, omdat dat niet overal te koop is. Daar proberen we ook echt beleving te bieden. We verzenden de bestellingen in mooie luxe dozen met vloeipapier en een spiegeltje erin. Een pakje is dan echt een cadeautje om te ontvangen.”

Toekomst

Ze hopen de collectie in de toekomst verder uit te breiden, in de eigen winkel en daar buiten. Goossens: “Het liefst zouden we de helft van de winkel vullen met ons eigen label. En daarnaast alleen de merken houden die exclusief voor ons zijn. Het is het uiteindelijke doel om een bekende naam te worden. Niet alleen als winkel, maar ook als merk.”

Fee Collective (4) Fee Collective (9)

Fee Collective (Fee staat voor Fashion Exposes Everyone)

Eigenaren: Angela Lambriex en Chrissy Goossens

Adres: Limbrichterstraat 71, Sittard

Oppervlakte winkel: 185 vierkante meter

Merken: o.a. Baum und Pferdgarten, Dante 6, Filippa K, Ganni, GH Bass & Co Weejuns, Matt & Nat, Royal Republic, Samsøe & Samsøe, Second Female, Selected Femme, Vagabond, Won Hundred.

In Textilia 5, die op 4 mei 2018 verschijnt, vind je een interview met Angela Lambriex en Chrissy Goossens van Fee Collective over het reilen en zeilen in hun winkel.