TOP

5 ondernemerslessen van Nicolas Kjaer van Royal Republiq: ‘Bezuinig nooit op je product’

De Deense ondernemer Nicolas Kjaer (44) richtte Royal Republiq in 2006 op. Vanuit het Nederlandse hoofdkantoor bedient het luxe schoenen- en tassenmerk inmiddels meer dan veertig landen. Het afgelopen decennium groeide het bedrijf (bijna) jaarlijks tussen de 15 en 30 procent - niet gek voor een bedrijf dat groei ziet als een uitkomst, geen doel op zich. Wat kunnen andere ondernemers van Kjaer leren?

1. Ga naar buiten

Nicolas Kjaer, oprichter en ceo Royal Republiq: “Mijn designteam heeft minstens één keer per maand een O&D-dag (observe & deduce ofwel observeren en deduceren). Op zulke dagen gaan ze naar Amsterdam, Antwerpen of een andere stad waarnaar ze in één dag op-en-neer kunnen reizen. Onze eerste O&D-dag was in De Pijp, Amsterdam. Daar troffen we een man van halverwege de veertig, netjes gekleed en met een laptoptas. Die tas was van Royal Republiq, zijn schoenen niet. Toen we hem daarnaar vroegen, bleek dat hij ontzettend enthousiast was over onze tassen maar de schoenen minder vond. Hij legde uit dat bepaalde details hem niet aanspraken. Voor mijn designteam was dat gesprek echt een openbaring. Zelf doe ik het constant. Het is zo simpel als je ogen openhouden als je onderweg bent. Wat gebeurt er op straat, wat doen de mensen en wat dragen ze? Waar zouden ze behoefte aan hebben en hoe kunnen wij daar invulling aan geven? In mijn ogen is dit absoluut noodzakelijk als je als bedrijf relevant wilt blijven. Het antwoord ligt buiten, op straat.”

2. Bezuinig nooit op je product

“Royal Republiq bestond twee jaar toen in 2008 de financiële crisis uitbrak. We waren nog maar een start-up, te klein om de klap op te vangen. Van vijftien man personeel in 2008 krompen we naar twee medewerkers in 2009. Door enorm te bezuinigen kwamen we de crisis uiteindelijk weer te boven. Het enige waar we absoluut niet aankwamen – en ook twee jaar later niet, toen de leerprijzen explodeerden – waren de kwaliteit en prijs van ons product. Die twee factoren maken Royal Republiq tot wat het is. Als we daarmee waren gaan rommelen, hadden we ons merk kapot gemaakt.”

Campagnebeeld AW18 2 credit Royal Republiq

3. Groei niet te snel

“Royal Republiq is met eigen middelen opgericht en is tot op de dag van vandaag zelf-financierend. Als we dat willen blijven, kunnen we niet meer dan twintig tot dertig procent per jaar groeien. Anders lopen we kans de controle te verliezen: zeker in de schoenenindustrie vraagt groei om grote voorschotten. Investeerders willen we niet. We willen blijven ondernemen op onze manier. Ik denk bijvoorbeeld niet dat een investeerder onze O&D-dagen heel zinvol zou vinden.”

4. Investeer in je partners

“Ook wij zien dat de detailhandel het moeilijk heeft. Het consumentengedrag is onomkeerbaar veranderd. Bij de pakken neerzitten heeft geen zin, we moeten deze nieuwe situatie accepteren en samen met de winkelier op zoek naar (nieuwe) manieren om relevant te blijven voor de consument. Niet al het risico hoeft bij de winkelier te liggen, vinden wij. We ondersteunen onze klanten met een enorm bevoorradingssysteem. Ons magazijn is 1000 vierkante meter. In 2017 hebben we een nieuw B2B-platform gelanceerd, waar winkeliers uit voorraad kunnen bestellen. Nederlandse retailers hebben zo’n order binnen 24 uur in huis. Een enorme investering, vandaar dat 2017 het enige jaar is waarin we geen omzetgroei hebben gerealiseerd. Wat ook prima is. Groei is een uitkomst, geen doel op zich.”

Behind the scenes  productie 2 credit Royal Republiq

5. Behandel anderen zoals je wilt dat ze jou behandelen

“In een relatie zou het óók niet werken als een van de partners alleen maar bezig is met wat hij van de ander kan krijgen, zonder zelf te geven. We zien onze fabrikanten en winkeliers echt als partner en streven ernaar om ze eerlijk en gelijkwaardig te behandelen. Er zullen vast mensen zijn die het niet met onze werkwijze eens zijn en ons misschien niet eens mogen, maar ik denk wel dat we in de branche een bepaald respect hebben verkregen omdat we doen wat we zeggen.”


In Textilia 11, die op 26 oktober verschijnt, een groot profiel over Royal Republiq. We spraken Nicolas Kjaer uitgebreid over het ontstaan van het merk en de ontwikkeling die het bedrijf sinds de oprichting in 2006 heeft doorgemaakt. “Ik heb het idee dat we bij het grote publiek nog onbekend zijn, maar liefhebbers weten ons absoluut te vinden.” Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.