TOP

Raber Distribution voegt vijf merken toe [interview] *

Vijf nieuwe merken en een nieuwe showroom. Eigenaar Micha Raber vertelt over de grote veranderingen bij Raber Distribution: “Regeren is vooruit zien.”

Waarom heeft Raber Distribution een nieuwe showroom?

“Vroeger deden wij de verkoop samen met partners en agenten maar dat hebben we nu gedeeltelijk in huis gehaald. Dat heeft te maken met dat we sterk geloven in voorraad- en korte termijnhandel zodat detaillisten minder risico hoeven te nemen. Zij kunnen met een kleinere serie beginnen en makkelijk nabestellen maar wel in het betere segment. Je ziet veel voorraad in de goedkope handel. Wij zitten prijsmatig heel interessant maar kwalitatief ook erg goed. De nieuwe showroom is gelegen aan de Ellermanstraat 36 1114 AK in Amsterdam-Duivendrecht.”

Raber Distribution gaat dus steeds meer kijken naar merken met korte termijnlevering, waarom?

“Zolang het goed gaat, is het goed. Op het moment dat het lastig gaat in de markt, ligt het risico volledig bij ons aangezien wij wel van tevoren moeten inkopen. Maar daar we goede afspraken met onze leveranciers hebben, kunnen we zeer snel schakelen en heel kort op de markt zitten. Merken produceren ook steeds sneller waardoor ook voor ons de termijn wordt verkort.”

Kate is sinds kort toegevoegd aan het merkenpakket van Raber Distribution, wat is dit voor merk?

Kate komt uit hetzelfde huis als Compagnia Italiana, L’altra Moda en Sandro Ferrone. Zij hebben topkwaliteiten en  weten wat produceren is. Het is pronto mode uit Italië, gespecialiseerd in jurkjes, goede prints en alles waar op dat moment een te kort aan is. Zijn morgen bloesjes met franje in, dan hebben we dat type bloesjes overmorgen in huis. Een jurkje kost  in de winkel € 79,- tot € 99,- dus dat is voor veel mensen een leuk meenemertje.”

“We hebben in de afgelopen drie weken een test gedaan met voorraad hier in huis en de winkeliers die het ingekocht hebben, hebben bijna allemaal nabesteld. Het gaat soms om twee, soms om twintig stuks per model. Het hoeft dus niet meteen een grote aanschaffing te zijn. Het merk brengt om de twee weken nieuwe modellen dus de bedoeling is dat als dit loopt, dat de detaillist iedere twee weken naar ons toe kan komen en items meteen kan meenemen.”

Raber - KateRaber - Kate2
Raber - Kate3Raber - Kate4
Kate

Raber Distribution heeft nu ook drie korte termijn jeansmerken erbij, wat is het verschil tussen de merken?

Bones of Glory is een jeansmerk voor het publiek van 7 for All Mankind. Het is denim voor een wat gekledere vrouw met nette, keurige versies van trendy items en met een geweldige pasvorm. De winkelverkoopprijs ligt tussen de € 129,- en € 159,- met een 2.9 marge. Zhrill (winkelverkoopprijs van € 79,- tot € 99,-) onderscheidt zich door een perfecte balans tussen prijs en kwaliteit waarbij onder andere ruigere en stoerdere wassingen gebruikt worden. Zij spelen nu bijvoorbeeld in op de trend van bootcut broeken.”

Raber - Bones of Glory3Raber - Bones of Glory4Raber - Bones of Glory5
Bones of Glory

Raber - Zhrill2Raber - Zhrill
Zhrill

Coccara komt uit dezelfde fabriek als waar Zhrill vandaan komt. Het is prijsmatig nog iets agressiever (winkelverkoopprijs van € 65,- tot € 75,-) en is onderscheidend door de klassiekere pasvorm waarbij veelal gebruik gemaakt wordt van actuele trend kleuren.  We willen in kleine winkels dan ook niet zowel Coccara als Bones of Glory neerleggen, want die doelgroepen zijn heel anders.”

Raber - CoccaraRaber - Coccara2Raber - Coccara3
Coccara

Atos is ook nieuw in het merkenpakket bij Raber Distribution, wat is dit voor merk?

Atos is de jongerenafdeling van Atos Lombardini en wordt ook ontworpen door de dochter van de ontwerper van Atos Lombardini. Het merk maakt twee lange termijncollecties per jaar met een marge van 2.7. Atos is een wat experimenteler merk. Kate brengt bijvoorbeeld standaard, makkelijke jurken. Bij Atos zijn de prints en de pasvormen wat extremer.”

Raber - AtosRaber - Atos2Raber - Atos3
Atos

Wat een gewaagde zet om zo veel nieuwe merken toe te voegen…

“Regeren is vooruit zien. We zien de markt veranderen dus dan moet je actie ondernemen. Er wordt steeds meer gekeken naar korte termijncollecties dus daar moeten wij ook op inspelen. We hebben vier korte termijnmerken toegevoegd waarvan drie in de denim die verdeeld zijn over verschillende doelgroepen. We focussen ons zo op meerdere segmenten in de markt, van jong tot wat behoudender.”

Wat zijn de reacties op de nieuwe merken?

“Het is echt waanzinnig. Zhrill is nu een seizoen op de markt en daarmee zitten we al op bijna zeventig verkooppunten. Over Bones of Glory hoor ik ook alleen maar positieve verhalen. Over Coccara kan ik nog niet veel vertellen want we hebben sinds kort pas de monsters binnen dus daar gaan we nu mee beginnen. De vooruitzichten zijn heel hoopgevend. Ik zie de zon weer schijnen in ons vak. Vorig seizoen waren de detaillisten al wat optimistischer en nu beginnen de omzetten ook beter te worden.”

Met vijf merken erbij, hoe zie je de toekomst van Raber Distirbution?

“Dat is lastig te zeggen. Als er morgen iets geweldigs langskomt, gaan we er meteen in mee en dan breiden we in dat gebied uit. Je moet alles dagelijks monitoren en als wij iets zien zitten, dan moeten we daarin meegaan. Maar ik wil ook niet honderd merken onder me hebben.”