TOP

Award voor verfrissend concept van de Schoenenfabriek [interview] *

‘Een paar schoenen kopen is bij de Schoenenfabriek werkelijk een feestje.’ Het zal je maar worden gezegd door de vakjury van de Dutch Retail Experience Awards. Waarin blinkt deze hippe schoenenzaak dan zo uit? ‘We laten de klant de schoenenwereld ervaren, de jury vindt kennelijk dat dat is gelukt.’

 

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Deze week de winnaar in de categorie Best Customer Experience: De Schoenenfabriek, tevens derde prijswinnaar bij het publiek.

 

 

De Schoenenfabriek is een kleine keten van schoenwinkels, met nu nog vier zaken in het noorden van ons land. In 2013 opende Berend Ziengs de eerste zaak in Groningen, daarna volgden Leeuwarden, Zwolle en onlangs Nijkerk. Hij runt de zaken samen met commercieel directeur Joël Timmerman. De winkels zijn stoer ingericht met oude  machines uit de schoenenindustrie en vintage meubelen. Het assortiment bestaat uit voornamelijk Europese merken zoals D.A.T.E., L.K. Bennett, Primabase, Greve, Serafini, Giorgio, Jeffrey West en Elia Maurizi, Timberland en Vic Matie.

 

 

 Fabriek 

 

 

Verfrissend concept

 

De vakjury (zie onderaan) riep de Schoenenfabriek unaniem als winnaar uit in de categorie Best Customer Experience Awards. Deze werden uitgereikt op 12 juli 2015 op de 39e editie van Modefabriek in verschillende categorieën. De jury vindt dat het de eigenaar is gelukt in een meer verzadigde, eentonige markt een totaal en authentiek en verfrissend concept neer te zetten. In het oordeel staat: ‘Het inkopen van een paar schoenen is werkelijk een feestje. De collectie bestaat uit maar liefst vijftig merken, waarbij alle stromingen uit alle werelddelen zijn vertegenwoordigd. De winkel heeft veel stoere en industriële elementen, waarmee zij voorloper waren. Ze brengen theater en events, een totaalbeleving waarin een bezoeker aan alle kanten geprikkeld wordt. Online onderscheiden ze zich ook door een bijzondere en opvallende website, waar veel aandacht aan besteed is.’

 

Lichtelijk verrast

 

We waren lichtelijk verrast toen de vakjury onze naam noemde, reageert commercieel directeur Joël Timmerman. Eerst werden de drie winnaars van de publieksprijs bekend gemaakt. Daar eindigden we als derde. Daarop zei ik tegen Berend dat dit het wel was. Je kunt niet in twee categorieën een prijs winnen. Wel dus, haha! Natuurlijk hebben we dik feest gevierd. We zijn lekker gaan eten en drinken in Amsterdam.  

 

 

Poetsen

 

De trofee staat te pronken in de zaak. De foto die kort na de uitreiking is genomen, hangt ook tussen de schoenen, die staan uitgestald langs stenen wanden, rond oude bureaus en in onder meer oude apothekerskasten. De Schoenenfabriek maakt zichtbaar werk van de winkelbeleving. De schoenenwereld is de basis van ons concept, zegt Timmerman. Alles draait om schoenen.  We verkopen ze niet alleen, we poetsen ze ook, we kunnen ze repareren en ons personeel draagt leren schorten die ook door schoenmakers werden gedragen. In de sale verruilen ze die voor stofjassen, alsof ze zo uit het magazijn komen om de laatste voorraad te verkopen.

 

Trips met klanten

 

Die wereld en de passie voor goed schoeisel wil de Schoenenfabriek graag delen met hun klanten. Niet alleen in de winkel, maar ook op social media, waar de vakjury het bedrijf  ook voor complimenteerde. We proberen onze klanten inderdaad op alle kanalen te bereiken en de interactie met ze aan te gaan, zegt Timmerman. We hebben ook al een aantal keer een speciale krant uitgegeven met nieuws en informatie. Ons doel is mensen niet alleen fans te maken, maar iets toe te voegen uit de schoenenbranche aan de wereld van het publiek. Daarom organiseren we ook trips met klanten. Zo zijn we met klanten een dag op pad gegaan naar onder meer het Leder- en Schoenenmuseum en de Greve-fabriek in Waalwijk. Half oktober gaan we met een groepje twee dagen naar Italië voor een bezoek aan de schoenenfabriek van Giorgio.

 

Grote plannen

 

De Schoenenfabriek heeft nog grote plannen met de formule. Timmerman: Onze ambitie is om twintig tot vijfentwintig winkels te openen in het hele land. Daar hebben we geen planning voor liggen, want de klant bepaalt. We pakken het zorgvuldig aan. We moeten ervoor zorgen dat elke winkel in elke plaats onze persoonlijkheid uitstraalt en aansluit bij de lokale behoeften. En er zit meer in het vat, laat Timmerman zich ontvallen. Iets anders, ja. Wat het gaat worden kan ik echt nog niet zeggen, maar het heeft te maken met het op een andere manier aan je binden van die echte, vaste klantenkring. Als het zover is, zijn jullie de eersten die het weten!

 

Vakjury

 

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

 

 

 

Meer weten? 

 

Bekijk hier het filmpje dat door brancheorganisatie Inretail is gemaakt tijdens de prijsuitreiking aan de Schoenenfabriek op Modefabriek.

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

 

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar