TOP

Puma lanceert biologisch afbreekbare collectie

Het Duitse sportmerk Puma heeft aangekondigd biologisch afbreekbare schoenen en kleding te gaan produceren. Het gaat om een capsule collectie die in 2013 in de winkels moet liggen.

In de ogen van Puma is duurzaamheid een megatrend. Het merk hoopt dan ook door een biologisch afbreekbare collectie te ontwikkelen niet alleen de schade aan het milieu te beperken, maar ook het respect en loyaliteit van de consument te winnen. Tevens moeten de eco-vriendelijke producten ervoor zorgen dat Puma zich nog beter kan onderscheiden van concurrenten Nike en Adidas. De nieuwe collectie zal in 2013 op de markt worden gebracht. Het gaat om een kleine collectie van 22 producten die o.a. bestaat uit biologisch afbreekbare sneakers, shirts en recyclebare kunststof trainingsjacks en rugzakken. Aan het einde van hun levensduur kunnen deze artikelen worden teruggestuurd naar winkels voor een recycle verwerking.

Milieu impact
Puma zou volgens buitenlandse nieuwsbronnen als gevolg van een studie die is uitgevoerd in 2011, ook begonnen zijn met het beoordelen van individuele Puma producten met betrekking tot de impact ervan op het milieu. Vorig jaar kwam aan het licht dat het bedrijf in 2010 de natuur 145 miljoen euro schade (van afval tot energie) heeft gekost. Puma zegt dat een nieuw biologisch afbreekbaar T-shirt een milieu impact heeft van €2,36 en een ‘gewoon’ T-shirt €3,42. Puma zegt dat deze cijfers zijn bedoeld om consumenten te helpen bewuste keuzes te maken en hen te begeleiden naar minder schadelijke opties. Volgens Puma zullen milieukosten niet worden doorberekend naar de eindconcument, maar het bedrijf denkt er wel over om de milieu impact van haar artikelen te vermelden op productverpakkingen.