TOP

Prima derde kwartaal voor modedetailhandel, Humanoid opent tijdelijke winkel en 1 op 10 ondernemers structureel in de problemen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek ziet dat de mode- en schoenenhandel een prima derde kwartaal achter de rug heeft. Verder opent het Arnhemse label Humanoid een tijdelijke winkel in Amsterdam en meldt de Kamer van Koophandel dat 1 op de 10 ondernemers chronisch in de mentale of financiële problemen verkeert. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 november.

CBS: goed derde kwartaal voor mode- en schoenenwinkels

De detailhandel heeft ruim 3 procent meer omgezet in het derde kwartaal van 2021, meldt het CBS. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de non-foodsector, die met ruim 4 procent pluste en de verkopen (het omzetvolume) met ruim 2 procent zag toenemen. De foodsector leverde daarentegen bijna 2 procent in. Mode- en schoenenwinkels behoren binnen de non-foodsector tot de grootste stijgers. Kledingwinkels zetten 12,3 procent meer om en zagen de verkopen met 10,5 procent toenemen. Schoenen- en lederwarenzaken realiseerden een omzetplus van 7,1 procent en een volumegroei van 9,1 procent. Die cijfers zijn goed te verklaren, na de verplichte winkelsluiting in de eerste vier maanden van dit jaar. Retailers zagen hun omzetten na de heropening eind april direct toenemen, temeer toen in het derde kwartaal van dit jaar de meeste coronarestricties tijdelijk werden opgeheven.

Lees ook: Positief derde kwartaaal voor mode-en schoenenretail

1 op 10 ondenemers chronische problemen door coronacrisis

Ruim 1 op de 10 ondernemers heeft structurele problemen door de coronacrisis en lijdt daar persoonlijk onder. Ze hebben stress, slapen slecht en zien betaalachterstanden oplopen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel onder 2.000 ondernemers. De verwachting is dat die groep groter wordt door de nieuwe maatregelen die zijn afgekondigd. Volgens de KVK staat zo’n 10 procent van de ondernemers er financieel minder goed voor dan in juni vorig jaar en hebben zij vaker moeite hun maandelijkse kosten te betalen. Het gaat in verhouding meer om bedrijven in de horeca, evenementenbranche of recreatiesector. Toch kijken ondernemers volgens onderzoek van het KVK over het algemeen met iets meer vertrouwen naar de toekomst dan vorig jaar aan het begin van de zomer.

Levi’s Loose Fit Jeans online meestgezochte mode-item 2021

Volgens shoppingapp Lyst zijn Levi’s Loose Fit Jeans online het meestgezochte mode-item van dit jaar. De zoekopdrachten naar de ruime denimstijl stegen met 52 procent op jaarbasis, en baggy of wijde pijpen kregen bijna het dubbele aantal zoekopdrachten dan skinny jeans tot nu toe. “Baggy jeans waren een belangrijke trend op de catwalks van zomer 2021, evenals een favoriet van beroemdheden onder Gigi en Bella Hadid, Hailey en Justin Bieber, Katie Holmes en meer gedurende de zomer”, aldus het rapport ‘Year in Fashion 2021’ van Lyst.

Lees ook: Lyst lijstje: dit zijn online de 10 meestgezochte mode-items van 2021

Humanoid opent pop-up in Amsterdam

Het Arnhemse Humanoid heeft een tijdelijke winkel geopend in Amsterdam. In de pop up aan de Herenstraat 12 wordt uiteraard de nieuwe collectie verkocht, maar ook ‘H* Cherries’, stukken uit de voorgaande collecties, tegen een gereduceerde prijs. De pop up blijft geopend tot 1 februari 2022, meldt het persbericht.