TOP

Stemming consumenten verslechterd, Xandres in actie tegen Black Friday en Bomont opent nieuwe winkel in Tilburg

Modelabel Xandres komt in actie tegen Black Friday, de stemming onder consumenten is verder verslechterd, meldt het CBS. Verder: Bomont opent een nieuwe winkel in Tilburg. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 22 november.

Foto: Tim Mossholder via Unsplash

Stemming consumenten verslechterd

De stemming onder consumenten is in november 2021 verder verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -19, tegen -10 in oktober 2021. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. Het consumentenvertrouwen lag in november op hetzelfde niveau als in de eerste maanden van dit jaar. Met -19 lag het consumentenvertrouwen in november onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Consumenten waren in november pessimistischer over de economie dan in oktober en ook waren ze negatiever over zowel de economie in het komende jaar als over de economie in het afgelopen jaar. Ook de koopbereidheid daalde verder: in november kwam die uit op -14, tegen -7 in oktober. Consumenten waren zowel negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden als over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Ook vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger.

Bomont opent nieuwe winkel in Tilburg

Na Den Bosch in 2021 opent kledingketen Bomont in het voorjaar van 2022 een nieuwe winkel in Tilburg. Het is voor de moderetailer de derde zaak die wordt geopend in de coronacrisis in Brabant. Naar verwachting opent de winkel medio april 2022. In de eerstvolgende editie van Textilia vertelt oprichter en directeur van Bomont Ron Bouwman in een groot interview over de uitbreiding van het winkelnetwerk. Bomont is de afgelopen jaren flink gegroeid, iets wat volgens hem in de coronapandemie makkelijker gaat. “Hoe meer winkels je hebt en hoe bekender je wordt, hoe meer je benaderd wordt door vastgoedpartijen”, vertelt hij in dat interview. “Zeker nu er door corona panden leeg zijn komen te staan. Ze willen ons graag hebben. Ze zien dat een winkel als Bomont nodig is om het winkelcentrum leuk te maken. Daardoor hebben we meer onderhandelingsruimte met betere huurcondities en -voorwaarden tot gevolg. Dat maakt een nieuwe winkel voor ons extra interessant.” De nieuwe Textilia verschijnt op 10 december 2021. Ook abonnee worden? Dat regel je makkelijk online.

Scapino, by-bar en Xandres in actie tegen Black Friday

Steeds meer retailers beantwoorden het koopjesfestijn Black Friday met tegenacties, zoals Ikea die de in een mediacampagne consumenten oproept om hun Ikea-meubels aan de Zweedse woongigant te terug te verkopen. Scapino meldt in een persbericht een streep te halen door acties in de fysieke winkel om te voorkomen dat er extra drukte in de winkelstraten ontstaat tijdens Black Friday. De keten biedt de kortingen wel online aan. Ook vrouwenmodelabel by-bar skipt Black Friday. Zij noemen het Conscious Friday, en leggen de focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit door het alpaca-programma extra onder de aandacht te brengen. Het Belgische modemerk Xandres heeft iets anders bedacht: het sluit zich aan bij Green Friday waarin wordt opgeroepen om bewuster te consumeren. In plaats van kortingen biedt Xandres tijdelijk gratis reparaties aan van Xandres-kleding zodat de consument langer van kleding kan genieten, aldus het persbericht. Patrick Desrumaux, CEO van Xandres: “Het voelt niet goed aan om gedurende een paar dagen kortingen te geven en daarna de prijzen weer te verhogen. Door gratis reparaties aan te bieden willen we de consument aanzetten om onze kleding zo lang mogelijk te dragen. We beschouwen onszelf als een kwaliteitsmerk dat tijdloze stukken maakt om lang van te genieten. Via ons doorlopende Repair & Care programma dragen we al langer bij aan een langere levensduur van onze kleren. Voor Green Friday willen we nog een stap verder gaan dan enkel het aanbieden van deze service, we willen onze klanten bewustmaken van de rol die zij kunnen spelen binnen duurzaamheid.”

Vangnet voor arbeidsongeschiktheid zzp’ers in mode

Er is een nieuw initiatief dat zzp’ers werkzaam in de mode-industrie helpt bij arbeidsongeschiktheid. Het Tulpenfonds en The Model’s Health Pledge hebben samen een vangnet georganiseerd dat voor iedere zelfstandige in de mode-industrie – fotografen, visagisten, artdirectors en modellen – toegankelijk is. Dit vangnet is georganiseerd door middel van een ‘Crowdsurance’ oplossing, een collectief van zelfstandigen die elkaar voorzien van inkomen in geval van uitval, zo staat in het persbericht. Aanmelden kan op www.themodelshealthpledge.nl. Maudie Derks, oprichter van het Tulpenfonds: “Bij Tulpenfonds vinden we dat alle zelfstandigen in Nederland een passend vangnet verdienen. We zijn dan ook verheugd om met dit nieuwe platform samen te werken en bij te kunnen dragen aan de missie om de werkomstandigheden voor zelfstandig modeprofessionals te verbeteren. Het is eigenlijk gewoon een kwestie van je verdiepen en er tijd voor vrijmaken. Het organiseren van je financiële zekerheid is niet het leukste werk, maar wel bittere noodzaak en heel verstandig.”