TOP

Pour Vous moet winkels sluiten

Na 25 jaar moet schoenenketen Pour Vous noodgedwongen winkels gaan sluiten. Vanaf 13 oktober is de opheffingsuitverkoop gestart bij vijf van de zes winkels.

Als een donderslag bij heldere hemel verschijnt op 12 oktober het schokkende nieuws op de Facebook van Pour Vous met een link naar de website: na 25 jaar moet de schoenenketen noodgedwongen de deuren van een aantal filialen sluiten. “De reden hiervan is dat de bank in korte tijd een grote aflossing van het krediet eist. Daaraan kan enkel worden voldaan via een opheffingsuitverkoop van de voorraad.”

De opheffingsuitverkoop – die op 13 oktober van start ging – geldt voor vijf van de zes winkels: Sint-Oedenrode, Veldhoven, Oirschot, Boxtel en Schijndel. De in maart geopende winkel in Eindhoven en de webshop zijn uitgesloten van de uitverkoop. Het filiaal in Eindhoven zal ook sowieso blijven bestaan, het doel is om de winkels in Schijndel en Oirschot daarnaast ook open te houden. De andere winkels zullen in de komende tijd sluiten.

Retailproblematiek

Pour Vous laat weten dat ook zij te maken hebben met de problemen in de retail. Een aantal van de winkelstraten waar filialen gevestigd zijn, heeft te maken met grote leegstand en het minder winkelend publik leidt tot een teruglopende omzet. “Andere redenen van het teruglopend van de omzet zijn:

– De agressief opkomende internet business
– De opkomst van de sneaker met merken als Adidas en Nike die veel omzet weg trekken bij de reguliere schoenhandel
– Branche vervaging (kledingwinkels zoals Zara en Primark storten zich ook op schoenen)
– Bijna 10 % van het vrij besteedbaar inkomen wordt tegenwoordig uitgegeven aan artikelen die vijf jaar geleden niet eens bestonden (denk aan bedrijven als Apple, Amazon, Uber, Google die de markt beheersen)
– De kredietcrisis heeft het consumentenvertrouwen ernstig geschaad; dat consumentenvertrouwen komt maar voetje voor voetje terug
– Leegstand in dorpscentra, het verdwijnen van winkelcentra en de opkomst van de Meg-Stores met regionale dekking
– Stijgende kosten voor het MKB.”

Tegenbeweging

Pour Vous heeft de afgelopen jaren gekozen voor de aanval op de discount-trend door beleving, service en mooie producten te brengen. Deze strategie bleek in een aantal vestigingen succesvol maar andere vestigingen bleven onder druk staan. “De resultaten van de goede winkels verdwijnen in het zwarte gat van de mindere succesvolle vestigingen.”