TOP

‘Nieuw outletcentrum vooral nadelig voor kledingbranche’ *

De komst van een nieuw outletcentrum in de gemeente Assen, is vooral nadelig voor de kledingbranche. Dat zegt onder meer branchevereniging Inretail in reactie op het onderzoek dat de gemeente en de provincie Drenthe gezamenlijk presenteerden over de ophanden zijnde outlet.

De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed (IVBN), Detailhandel Nederland en branchevereniging Inretail zijn fel gekant tegen de komst van nieuwe outletcentra. Het plan van de gemeenten Assen en de provincie Drenthe is volgens de partijen de ‘druppel die de emmer doet overlopen voor de winkeliers van Nederland’.

 

Gemeente Assen presenteerde samen met de provincie Drenthe dinsdag 27 oktober het onderzoek naar de bouw van een factory outlet center (foc) bij het TT-circuit. Uit dat onderzoek – dat in juni 2015 werd aangekondigd – is naar voren gekomen dat de nieuwe outlet leidt tot extra leegstand in het winkelhart, maar dit zou binnen de perken blijven.

 

‘Omzetverlies zes miljoen euro’

 

MKB Assen bestrijdt dat. Tegen het Dagblad van het Noorden zeggen de lokale middenstanders dat de outlet de lokale retail direct in de portemonnee raakt. De bestedingen bij de schoenen-, sport- en modezaken zouden volgens MKB Assen met tien procent dalen, wat neerkomt op een omzetverlies van zes miljoen euro. Bovendien kost dit plan volgens hen niet alleen deze branches omzet, het is nadelig is voor alle winkels, horecazaken en de culturele sector in het centrum. 

 

Omzetverlies en stijgende leegstand in omliggende winkelgebieden zijn veel genoemde argumenten tegen de komst van foc’s in ons land. Ook in Zoetermeer (Holland Outlet Mall), Halfweg (The Style Outlets), Zevenaar en Winschoten (Factory Outlet Center) zijn plannen voor outletcentra. Terwijl gemeenten en provincies zeggen hiermee extra publiek te willen trekken om de economie te stimuleren, zien winkeliers in de omgeving dit als aanslag op hun omzet. Winkeliers in het Noord-Hollandse Halfweg zijn ook in opstand gekomen tegen outletcentrum The Style Outlets. Ook over de plannen voor een outletcentrum in Zevenaar is niet iedereen positief.

 

Kaartje bestaande en geplande FOCs 

Detailhandel Nederland laat op de kaart zien welke outletcentra er al zijn en welke

geplande foc’s ongewenst zijn.

 

 

Genoeg

 

Inretail, Detailhandel Nederland en IVBN vinden het huidige aanbod outletcentra genoeg. Ons land telt er drie: Batavia Stad Lelystad, Designer Outlet Roermond en Rosada Roosendaal. Daarbij vinden ze dat de fysieke winkelmarkt in bepaalde delen van ons land al onder druk staat door teruglopende bestedingen, een overaanbod van winkels, de opkomst van internetshoppen en bevolkingskrimp. Momenteel, zeggen ze, staat gemiddeld 9 procent van de winkels leeg, terwijl dit in 2013 nog 6 procent was.

 

De brancheverenigingen en de IVBN zeggen dat de komst van ieder nieuw outletcentrum grote nadelige gevolgen heeft voor omringende gemeenten. Provincies houden elkaar in de greep, zeggen ze. In het geval van Assen laat het rapport volgens hen zien dat het outletcentrum hetzelfde aantal vierkante meters winkel beslaat als de huidige winkelleegstand in het centrum. 

 

Negatief effect

 

Vooral de kledingwinkels zullen volgens de winkeliers en de vastgoedsector getroffen worden. Immers, de outletcentra verkopen voornamelijk kleding en schoenen. “De komst van het outletcentrum buiten de kern van Assen heeft niet alleen een negatief effect op de economische weerbaarheid van Assen, maar op alle in de regio gelegen binnensteden”, licht Sietske van der Linden van de branchevereniging voor mode, wonen en sport Inretail toe. “Tot aan die van de stad Groningen.”

 

Wethouder Maurice Hoogeveen van Assen zegt tegen het Dagblad van het Noorden dat het rapport ‘mooi en genuanceerd’ is. Volgens hem is er een ’herstructurering nodig om het centrum vitaal en aantrekkelijk te houden’. Hij vindt dat ondernemers ondernemerschap moeten tonen en dat de gemeente ze daarbij wil ondersteunen.

 

Sterke binnenstad

 

De landelijke branchverenigingen en de IVBN vinden echter dat provincies en gemeenten beter kunnen kiezen voor een sterke profilering van de binnenstad, gebaseerd op de onderscheidende, karakteristieke eigenschappen van de gemeente. Als voorbeeld noemen ze de stad Geleen die recent koos voor een profilering gericht op ouderen. “Consumenten moeten er makkelijk kunnen komen, een enorme beleving ervaren tijdens het winkelen en gestimuleerd worden om terug te komen”, stelt Jildau Schuilenburg van Detailhandel Nederland. “Dit kan alleen gerealiseerd worden door een goede samenwerking tussen alle partijen.”

 

Het outletcentrum in Assen wordt gerealiseerd door investeringsmaatschappij Revascom, tevens eigenaar van Batavia Stad in Lelystad en Designer Outlet Roermond. Bij het project zijn ook de oprichter van McGregor en Gaastra betrokken, Ben Kolf, evenals racecoureur en ondernemer Raymond Coronel. Er worden jaarlijks anderhalf miljoen bezoekers verwacht. Het factory outlet center in de Drentse hoofdstad krijgt naar verwachting de uitstraling van een oud-Hollands vestingstadje en er zijn ongeveer tweehonderd winkels gepland. Het zou aan 400 mensen werk bieden.