TOP

5 tips van Marktplaats voor meer omzet met je modewebshop *

Een modewebshop starten is niet zo moeilijk, maar deze rendabel maken vergt meer kennis en tijd. Volgens strategie- en marketingmanager van Marktplaats Zakelijk, Stanja Mau-Sjoe, moet je er onder meer voor zorgen dat sitebezoek niet snel weer vertrekt en dat ze snel een artikel kunnen kopen. Lees haar vijf tips.

Recent onderzoek naar de prestaties van modewebshops heeft laten zien dat webwinkels die ondermode verkopen, beter presteren dan hun collega’s in de vrouwen-, schoen-, en mannenmode. Bezoekers vertrekken minder snel van die sites en meer dan de helft van de klanten komt terug voor een tweede aankoop. Online een setje ondergoed kopen, bevalt de online shopper kennelijk goed. 

Wat kunnen andere modewebshops hiervan leren? “In elk geval is het belangrijk dat klanten snel het aanbod kunnen bekijken en niet worden opgehouden door irriterende zaken, zoals een lange laadtijd van pagina’s, slechte navigatie of lange invulformulieren”, zegt Stanja Mau-Sjoe van Marktplaats Zakelijk. Mau-Sjoe is daar als strategy -en marketingmanager gespecialiseerd in de verbetering van de prestaties van de duizenden webshops die ook via Marktplaats.nl producten verkopen. Samen met Eveline Poerink van Ecommerce Benchmark & Fashion gaf ze een lezing tijdens het e-commerce evenement Shopping Today 2015. Daar besprak ze wat webshops kunnen doen om hun prestaties te verbeteren en dus meer omzet te draaien.

Dit zijn haar vijf tips voor modewebshops op een rij:

 

1. Zorg dat je site mobiel goed te gebruiken is

“Je zult verbaasd zijn hoeveel verkeer inmiddels al via mobiele apparaten bij jouw webshop terechtkomt. Bij Marktplaats is ruim zestig procent van het verkeer afkomstig van een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone. Een website waarbij bezoekers moeten inzoomen op een productplaatje of steeds misklikken, verlaten je site en kopen dus niets. Dat zorgt voor hoge bounce rates, ofwel het percentage van jouw bezoek dat niet meer dan één pagina bezoekt. Natuurlijk wil je dat je bounce rate nul is maar dat is niet realistisch. De benchmark toont gemiddeld dat dit 37,4 procent is. Een mobiele of responsive website, waarbij het formaat van de site zich aanpast aan het apparaat, kan de bounce rate flink terugbrengen. Daarmee loop je minder conversie mis en kun je je omzet verhogen.”

2. Staar je niet blind op conversieratio

“Conversie is de heilige graal in e-commerce. Dat is ook belangrijk, maar het is niet zaligmakend. Als je op een campagne een conversieratio hebt gehaald van tien procent, betekent dat namelijk niet automatisch dat je kunt gaan rentenieren. Het gaat er immers om hoeveel winst je maakt met die conversie. Als je een campagne hebt gedraaid waarbij klanten op een bepaald tijdstip geen verzendkosten hoeven te betalen, dan stijgt je conversie ongetwijfeld, maar de kosten voor verzenden moet je zelf betalen. Daarmee verlaag je de marge op je producten en heb je minder aan die hoge conversies. Kijk altijd naar wat je verdient aan zo’n investering.” 

3. Zorg dat winkelwagentjes niet verlaten achterblijven

“Uit het benchmarkonderzoek blijkt dat 55,6 procent van de winkelmandjes van Nederlandse modewebshops wordt verlaten. (Ter vergelijking: in Denemarken is dat 25,5 procent, red.). Om klanten hun koop te laten afronden, moet je ze niet te veel laten klikken of afleiden op de site. Twee zaken zijn hierbij heel belangrijk. De eerste is dat alle benodigde informatie op één betaalpagina wordt getoond, inclusief de betaalmethode. Dit wordt ook wel one-step checkout genoemd. Mensen willen niet eerst een account aanmaken, maar meteen bestellen. Zorg dat het aantal kliks minimaal is, dat ze op de pagina waar ze hun gegevens invullen, ook meteen zien wat ze bestellen en de betaalknop kunnen aanklikken. Een mogelijkheid tot achteraf betalen voorkomt vaak zelfs een klik naar je bank, dus uit je webshop, om de betaling af te ronden. De klant krijgt de rekening via e-mail nadat de bestelling is geplaatst.”

“Het tweede belangrijke punt is dat je op elke pagina betrouwbaarheid uitstraalt waarmee je de klant ervan verzekert dat ze bij jou aan het goede adres zijn. Wat maakt jouw webshop uniek? Vermeld deze dan ook standaard. Denk aan beloftes als ‘altijd de laagste prijs’ of ‘gratis verzending vanaf vijftig euro’, maar toon ook zeker je reviewscore. Plaats dit soort info bovenaan de pagina en laat die op elke pagina terugkomen, dat sterkt de koper in zijn keuze voor jou. Of het nu wel of geen usp van jouw webshop is, wees op je productpagina’s en in de betaalflow altijd transparant over verzendkosten en retourbeleid. Vind je het aantal verlaten winkelwagentjes toch nog te hoog, dan kun je deze potentiële kopers nog altijd een e-mail sturen als het e-mailadres is achtergelaten. Mail hem vriendelijk dat er nog iets in zijn winkelmandje zit en bied dat nog eens aan met bijvoorbeeld een korting.”

4. Blijf je site testen

“Je modewebwinkel live zetten betekent niet dat je dan achterover kunt leunen. Naast het bijhouden van het assortiment, is het belangrijk dat je je site blijft testen op prestaties en blijft ontwikkelen. Soms haal je toch meer rendement uit je site als je iets kleins als de kleur van een button verandert. Kijk af bij grote modewebhops. Wat doen zij? Hoe zorgen zij ervoor het online shoppen zo leuk, snel en rendabel mogelijk te maken? Wehkamp, Zalando en Asos zijn goede voorbeelden om te volgen.” 

5. Inspireer!

“Modewebshops willen natuurlijk dat mensen meer bestellen dan die ene broek of bloes waar ze naar op zoek waren. Juist als je mode of schoenen verkoopt, kun je inspiratie bieden die leidt tot meer orderregels. Modeplatformen als Stylefruits en Modemusthaves doen dat heel goed. Zij stellen sets samen en doen suggesties op basis van trends en collecties. Mensen zijn dan sneller geneigd om zulke suggesties over te nemen. En dat wil je uiteindelijk: meer omzet en meer winst.”